donderdag 26 juli 2012

RECENSIE | Kind van een oorlog - Anne Wiazemsky

Berlijn, 1945. Claire, de dochter van een beroemde Franse schrijver, werkt aan het einde van de Tweede Wereldoorlog voor het Franse Rode Kruis in Berlijn. Ze is vastbesloten om zichzelf nuttig te maken en ondanks alle ellende om haar heen geniet ze met volle teugen van haar vrijheid. Wanneer er een einde aan de oorlog komt vertrekt ze met pijn in haar hart naar huis, naar haar ouders. Maar in Frankrijk kan ze niet meer aarden. Ze besluit haar verloving te verbreken en keert terug naar het verwoeste Berlijn. Daar ontmoet ze Yvan, een charmante Fransman van Russische afkomst. Het is het begin van een hartstochtelijke, maar onmogelijke liefde: zij is katholiek en komt uit een goede familie, hij is een orthodoxe oorlogsvluchteling. Haar intellectuele ouders zullen nooit toestemming geven voor een huwelijk. Kind van een oorlog is een intense roman die zich afspeelt in het naoorlogse Berlijn, een boek over liefde, solidariteit en vriendschap in donkere tijden.

Anne Wiazemsky, kleindochter van Nobelprijswinnaar François Mauriac, schreef dit boek aan de hand van haar eigen familiegeschiedenis, meer bepaald het liefdesverhaal van haar ouders.

Tijdens het lezen van het boek krijg je een goed beeld van het leven van de Rode Kruisverpleegsters tijdens en na de oorlog en je merkt dat Claires leven pas tot bloei komt ver weg van haar ouders, waar ze meer is dan alleen maar "de dochter van".  Als je weet dat het boek gebaseerd is op waargebeurde feiten, krijg je alleen nog maar meer sympathie voor Claire.

Kind van een oorlog is niet zomaar een boek over de oorlog, het gaat ook over loskomen van je afkomst, emancipatie en solidariteit.

Het boek is goed geschreven, leest vlot, maar mist soms een beetje pit. Ik vond het soms wat langdradig worden en voor mij loste het boek helaas niet alle verwachtingen in. Het stickertje op de kaft zegt dat het een aanrader is voor liefhebbers van Het Familieportret (Jenna Blum), maar ik vind deze laatste persoonlijk van een heel ander kaliber en niet te vergelijken. Wel de moeite om te lezen als je houdt van oorlogsromans met net dat tikkeltje meer inhoud.

«««

Kind van een oorlog
Originele titel: Mon enfant de Berlin