zondag 15 juli 2012

RECENSIE | Taal is zeg maar echt mijn ding - Paulien Cornelisse

Zodra mensen beginnen met praten, ontstaan er misverstanden of ergernissen en daar heeft columnist en cabaretière Paulien Cornelisse een feilloos oor voor. In Taal is zeg maar echt mijn ding schetst ze voor iedereen herkenbare, vaak absurde gesprekken en situaties. Dit levert een feest van taal en tekeningen op.Cornelisse observeert mensen die niet fluisteren op de camping, ze verwondert zich over voetballiederen, over goedbedoelde rotopmerkingen, over seks bij de EO en veegt de vloer aan met pseudo-diepzinnige types die het voortdurend hebben over iets een plek geven en hun eigen ding doen.

Ik las op verschillende blogs dat dit boek een echte must read was, dus bij mijn laatste bezoek aan de bib mocht het niet ontbreken in mijn buit. Het was al een aantal keren uitgeleend toen ik erachter zocht, maar deze keer had ik geluk!

Ik heb het ondertussen ook gelezen en vond het zelf niet zo'n succes, vermoedelijk omdat het vooral over het "Hollands" gaat en niet zozeer over het "Vlaams". Voor ons Vlamingen is het gewoon niet zo herkenbaar als voor Nederlanders.

Het boek zit verder wel leuk in elkaar, met cartoonachtige afbeeldingen tussendoor voor de afwisseling. Een aantal stukjes uit het boek hebben wel een glimlach op mijn gezicht getoverd en ik ga de opvolger van dit boek En dan nog iets  ook zeker eens lezen.

Volgens mij is dit boek meer een aanrader voor Nederlanders dan dat het is voor Vlamingen, maar dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf uitmaken!

Score:
««½

Taal is zeg maar echt mijn ding
Paulien Cornelisse
Aantal pagina's: 232
ISBN: 9789025438838
Uitgeverij: Atlas Contact (2009)

2 opmerkingen:

  1. Ja, ik ben echt een fan, maar ik ben ook Nederlands... misschien moeten we eens nadenken over een Vlaamse versie? Ik hoor op de trein ook heel wat boeiends......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja er zijn wel wat sappige Vlaamse uitspraken/gezegden die niet zouden misstaan in zo'n boekje!

      Verwijderen