vrijdag 13 juli 2012

RECENSIE | Verbinding verbroken - Abigail Carter



De telefoon ging. Het was Arron, mijn man, die me vertelde dat hij in Windows of The World zat, het restaurant op de bovenste verdieping van het World Trade Center. 'Er is een bom ontploft!' zei hij, 'Je moet de politie bellen Ab.' Ik moest zorgen dat mijn zesjarige dochter over een paar minuten de schoolbus haalde terwijl mijn zoon van twee op m'n heup balanceerde, ik was er niet helemaal bij. 'Ja, goed, zal ik doen...' was alles wat ik wist te zeggen. Het was 8.49 uur 's ochtends op 11 september 2001. Hij is nooit meer thuisgekomen.

Abigail Carter is plotseling de alleenstaande moeder van twee kinderen die maar niet kunnen begrijpen waarom papa niet meer thuis komt. Hoe kun je nog verder leven na zo'n immense tragedie? Hoe kun je je eigen verdriet een plaats geven temidden van een overvloed aan nationale rouw? Hoe geef je jezelf en je kinderen het vertrouwen terug in het leven en in een toekomst? Hoe is het om het moment van Arrons dood eindeloos te moeten herbeleven op de televisie en om je emoties te moeten delen met vreemden die toevallig dezelfde tragedie meemaakten?
Abigail vertelt heel eerlijk en ontroerend hoe zij een antwoord probeert te krijgen op deze onmogelijke vragen. Ze heeft niets aan de hapklare antwoorden in de rouwverwerkingsboeken en beseft dat ze haar eigen weg van rouw moet gaan...


Dit waargebeurde verhaal heb ik met tranen in de ogen gelezen. Hoewel ik erg aangegrepen was door 9/11, is het voor mij toch altijd een beetje een ver-van-mijn-bed-show gebleven, maar door het relaas van Abigail werd ik helemaal meegesleept in de ellende en het verdriet van de vrouwen die alleen achterbleven na 11 september 2001.

Ze vertelt openhartig over haar rouwproces, haar verdriet, schuldgevoelens en haar verlangen naar een leven waarin alles weer normaal is. Als je bekend bent met de fasen van rouwverwerking van Elisabeth Kübler-Ross (ontkenning - boosheid - onderhandelen - depressie - aanvaarding), dan kan je ze als een rode draad door het boek volgen.

Het boek geeft je een idee van de logge bureaucratie waar 9/11-slachtoffers mee te maken kregen en bovendien krijg je een goede kijk op de Amerikaanse levensstijl, heel anders dan hier bij ons.

Ik vind de originele titel The Alchemy of Loss beter bij het boek passen dan de Nederlandse titel, maar dat doet verder geen afbreuk aan het verhaal.

Een opmerkelijk boek van een opmerkelijke vrouw!

Score:
««««


Verbinding verbroken
Originele titel: The Alchemy of Loss
Abigail Carter
ISBN 9789049950873
Aantal pagina's: 320
Uitgeverij: Mistral (2008)


1 opmerking: