zaterdag 4 augustus 2012

Nostalgie: Mijn eerste boekenliefde!


Het was liefde op het eerste zicht, die dag in de bib. Ik moet een jaar of 9 geweest zijn en onze bib hield uitverkoop van afgevoerde materialen. Zoals jullie ondertussen wel weten, heb ik daar nooit aan kunnen weerstaan. Tussen die honderden afgedankte boeken vond ik mijn eerste echte boekenliefde! 

Dit is het boek uit mijn jeugd, lieve lezers: De Duinheks van C. Joh. Kieviet. Ik was toen blijkbaar al helemaal into historische romans. De schrijver komt jullie misschien bekend voor, het is namelijk de bedenker van Dik Trom. In 1913 (!) verscheen De Duinheks voor het eerst. Mijn versie dateert van 1987 en is dus in feite ouder dan yours truly.

Moeder Geerte, bijgenaamd de Duinheks van Katwijk, wordt soms waanzinnig van verdriet vanwege haar verdwenen zoon, die in het leger van Napoleon is ingelijfd en van wie zij sindsdien niets meer heeft vernomen. Als garnalenverkoopster reist zij rond in de omgeving en onder die dekmantel brengt zij geheime boodschappen over aan de Oranje-gezinden.

Ik weet niet meer zeker hoe vaak ik het boek heb gelezen, maar ik lieg niet als ik zeg minstens 10 keer. Ik kreeg er maar niet genoeg van, zo spannend en eng vond ik het.

Het boek staat na al die jaren nog steeds in mijn boekenkast en voor geen geld van de wereld zou ik het ooit wegdoen!


Wat was jullie eerste boekenliefde? 

Tot de volgende keer!
Annelies

8 opmerkingen:

  1. Op school lazen we de boeken van Pim, Frits en Ida en ik was verkocht!! Volgens mij waren dat de eerste boeken die ik in de bieb ging lenen om ze zelf ook te lezen, tenminste dat schiet mij meteen te binnen als ik denk aan mijn eerste boekenliefde...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb het net even opgezocht, zien er leuk uit die boekjes! Echt zo van die lagere school-boekjes! Jeugdsentiment alom!

      Verwijderen
  2. Ik denk Sjakie en de chocolade fabriek. Ik heb het een aantal keer gelezen, niet zo heel veel, maar het was het eerste boek waar ik echt dat 'ik wil het weten' gevoel had.
    Ervoor las ik niet speciaal veel en ik had dit boek mee op vakantie toen ik 7 was en ik dacht dat ik het toch niet zou uitkrijgen. Daar zat ik dan na een paar dagen: zonder boek :(
    Katrien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niets zo frustrerend als op vakantie zonder leesvoer vallen, zelfs als je 7 bent :)

      Verwijderen
  3. Dat is een moeilijke, ik heb veel boeken van Floortje en ook van het praathoedje maar daarvoor las ik vooral uit de bibliotheek en daar heb ik een aantal boeken meerdere malen gelezen maar geen idee welke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan mij nog vaag herinneren dat ik ook ooit Floortje-boeken gelezen heb. Leuke boekjes!

      Verwijderen
  4. Ik hou van bibliotheekboeken! Ik herinner me nog altijd bruin papier, stoffige geuren, ontleenkaartjes die ik constant kwijtspeelde. Mijn vader had hier thuis boekjes liggen van Pietje Puk, ik denk dat dat mijn eerste boekenliefde was, heel schattig allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja van die oude kaartjes met datumstempeltjes op! Nostalgie in het kwadraat!

    BeantwoordenVerwijderen