zondag 12 augustus 2012

RECENSIE | Britannia Road 22 - Amanda Hodgkinson

De Poolse Silvana en haar man Janusz worden door de oorlog van elkaar gescheiden: hij moet in dienst en zij probeert vergeefs naar haar familie terug te keren. Zes jaar lang overleeft zij met haar zoontje onder erbarmelijke omstandigheden in de bossen.Na de oorlog wordt het gezin in Engeland herenigd. In hun huis aan Britannia Road 22 proberen ze een nieuw bestaan op te bouwen, maar zowel Silvana als Janusz wordt achtervolgd door geheimen uit hun verleden.
Ik heb dit boek met heel veel plezier gelezen. Het brengt mooi de gevoelens en de innerlijke strijd in beeld van drie mensen wiens leven ontwricht is door de oorlog. Silvana, Janusz en Aurek dragen elk hun eigen verleden met zich mee en de schrijfster weet dit heel treffend over te brengen.

Britannia Road 22 is een geen oorlogsroman zoals zovele andere, het beschrijft een periode die vrij weinig aandacht krijgt, namelijk de periode vlak na de oorlog. Hoe moeten de overlevenden na deze verschrikkelijke tijd hun leven terug op de rails krijgen en weer verder gaan alsof er niks gebeurd is? Ze hebben elk te kampen met hun eigen persoonlijke verlies. Ik voelde echt mee met de personages en het hele boek lang bleef ik hopen dat alles weer goed zou komen.

Dit boek is een aanrader voor liefhebbers van oorlogsromans met een tikkeltje meer!

Score:
«««

Britannia Road 22
Oorspronkelijke titel: 22 Britannia Road
Amanda Hodgkinson
ISBN: 9789022959879
Aantal pagina's: 374
Uitgeverij: Orlando (2012)


4 opmerkingen:

  1. Het klinkt als een boek dat ik leuk zou vinden! Ik ben erg geïnteresseerd in alles wat met de oorlog te maken heeft.
    Toch verrassend dat je het boek dan 'maar' 3 sterren geeft, dat klinkt zo matig.
    Katrien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het een heel leuk boek om te lezen, maar ik kreeg nergens een wauw-gevoel. Daarom dus 'maar' 3 sterren. Hoewel ik drie sterren best een goede score vind!

      Verwijderen
  2. Klinkt goed hoewel ik zelf niet iemand ben die van oorlogsromans houdt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij is het ook wel een leuk boek als je niet van oorlogsromans houdt. Het gaat niet echt over de oorlog zelf, maar vooral hoe hij de personages in het boek veranderd heeft.

      Verwijderen