woensdag 1 augustus 2012

RECENSIE | De kleur van melk - Nell Leyshon


Het is 1831 wanneer Mary in grote haast haar pijnlijke verhaal op papier zet. Ze is een meisje van vijftien, vel over been, met een rappe tong en melkkleurig haar. Samen met haar drie zussen leed ze een pover bestaan op haar vaders boerderij, waar hard gewerkt moet worden, maar omdat het gezin niet kon rondkomen, werd Mary in de zomer van 1830 naar de pastoor gestuurd om voor diens invalide vrouw te zorgen. In ruil daarvoor leert de pastoor haar lezen en schrijven. Wanneer de vrouw van de pastoor overlijdt, blijkt dat Mary voor de lessen een hoge prijs moet betalen en wordt duidelijk waarom ze zoveel haast heeft om haar verhaal te vertellen.

Nell Leyshon heeft met De kleur van melk een aangrijpende historische roman geschreven, in een niet alledaagse stijl - en daar moet je van houden. Het boek heeft namelijk geen hoofdletters en is niet helemaal in het algemeen Nederlands. Het verhaal is geschreven door Mary, een analfabetisch meisje dat net heeft leren lezen en schrijven, en zo is het ook weergegeven. In het begin moest ik dus wennen aan de schrijfstijl, maar eens ik daarmee vertrouwd was, las het boek als een trein. Ik moest gewoon weten waarom Mary zo'n haast heeft met haar verhaal. Ik had in het begin wel al een scenario in gedachten, maar dat kwam niet eens in de buurt van hoe het echt gaat.

Van in het begin leef je helemaal mee met Mary die door haar vader 'verhuurd' wordt aan de pastoor om voor diens zieke vrouw te zorgen. Ze heeft zelf geen enkel vat op haar leven, maar ze zeurt niet, heeft een scherpe tong en zegt het zoals ze het denkt. Je kan haar alleen maar sympathiek vinden.

Het boek is op geen enkel moment langdradig of saai en eens je gewend bent aan de bijzondere schrijfstijl kan je niet anders dan dit een goed boek vinden.

Ik deel graag een 'typisch Mary'-stukje uit het boek met jullie:
je bent erg scherp, weet je dat? zei ie. ik kan niet zeggen intelligent want je hebt geen onderwijs gehad, maar je hebt wel iets.
wat is dat dan?
een aangeboren sluwheid of verstand.
is dat anders dan hersens met onderwijs?
ja, dat denk ik wel. het is ongevormd, dierlijker, primitief.
dierlijk?
dat bedoel ik niet als een belediging. dieren zijn overlevers. ze weten wat ze moeten doen zonder dat ze dat wordt verteld. maar maak je daar maar niet druk over.
er is nie veel waar ik me druk over maak. als ik er niks aan kan doen dan maak ik me nie druk. als ik er wel iets aan kan doen dan doe ik dat en hoef ik me nie meer druk te maken.

««««

De kleur van melk
Originele titel: The colour of milk
Nell Leyshon
ISBN 9789047202790
Aantal pagina's: 176
Uitgeverij: Artemis & Co (2012)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten