donderdag 23 augustus 2012

RECENSIE | Het vergeten gezicht - Solange Leibovici

In een Amsterdams verzorgingshuis ligt een oude vrouw op sterven. Haar dochter probeert het leven van haar moeder te begrijpen, onduidelijke periodes en geheimen te reconstrueren. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werkte de moeder in een Duitse munitiefabriek, in het plaatsje Zeven. Daar was ook een werkkamp waar Franse krijgsgevangenen te werk werden gesteld. De Nederlandse vrouw en een Franse man ontmoeten elkaar en worden verliefd. Als zij na de oorlog trouwen, moeten ze leren leven met hun trauma s. Tien jaar later sterft de man in Parijs aan de gevolgen van zijn verblijf in het strafkamp. De vrouw blijft achter met twee dochters. In Amsterdam probeert zij een nieuw leven op te bouwen, maar het verleden blijft haar achtervolgen. Angsten en schuldgevoelens bepalen de wijze waarop het verleden wordt herbeleefd. De dochter tracht de levens van haar ouders te begrijpen, maar ze moet zich tevreden stellen met een onvolledig beeld, want er zijn altijd weer stemmen die vanuit een andere invalshoek nieuwe verhalen toevoegen.

Ik kwam dit boek op het spoor toen ik op zoek was naar Het vergeten gezicht van Elle van Rijn (recensie hier). Dit boek met dezelfde titel is het waargebeurde verhaal van de moeder van Solange Leibovici.

Ik vind het altijd moeilijk om waargebeurde verhalen niet goed te vinden. Het lijkt dan alsof je iemands leven afkraakt en dat is natuurlijk nooit de bedoeling, maar de eerlijkheid gebiedt mij om te zeggen dat ik dit boek niet wauw vond.

Het verhaal op zich sprak me wel aan, maar ik hield gewoon niet van de schrijfstijl.  Regelmatig wordt er - zonder aankondiging - van vertelstandpunt gewisseld en er worden vaak linken gelegd met de psychologie en de filosofie en als je daar van houdt is dat natuurlijk prima, maar het is niet my cup of tea. Jammer maar dit boek was echt niet wat ik er van verwacht had.

Score:
««½

Het vergeten gezicht
Solange Leibovici
Aantal pagina's: 240
ISBN 9789029567619
Uitgeverij: Arbeiderspers (2009)

2 opmerkingen:

  1. Zonde is dat. Mij lijkt het wel een mooi boek. Ik ga het op mijn lijstje zetten.

    Ik begrijp je overigens wel. Ik had dit met het verhaal van Natascha Kampusch.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had ook net hetzelfde aan de hand met dat boek van Natascha Kampusch. Schaamde me wel een beetje...

      Verwijderen