donderdag 30 augustus 2012

RECENSIE | Het Winnaareffect - Ian Robertson

In 'Het winnaareffect' laat Ian Robertson, professor in de neuropsychologie te Dublin, op heldere wijze zien wat de mentale en lichamelijke effecten van macht zijn. Aan de hand van analyses van vooraanstaande politici, onderzoek naar kinderen van succesvolle ouders, analogieën uit het dierenrijk en vele fascinerende praktijkvoorbeelden laat hij zien wat iemand 'een winnaar' maakt en hoe het komt dat de één zoveel beter met macht kan omgaan dan de ander. Het resultaat is een verfrissend nieuw perspectief op leiderschap en zijn vele uitdagingen.

Ik kreeg dit boek toegestuurd als pre-read van Not Just Any Book (meer info). Toen ik de omschrijving las, deed het mij een beetje denken Wij zijn ons brein van Dick Swaab. Nu, dat boek vond ik totaal niet boeiend. Ik was dus best kritisch toen ik begon met lezen, maar Het Winnaareffect heeft zich dubbel en dik bewezen.

Via interessante voorbeelden, stellingen en zelftests wordt het effect van macht en succes op onze hersenen uitgelegd. Ik kom door mijn beroep veel in contact met medische woordenschat, maar het boek bevat wel een aantal begrippen die moeilijk (kunnen) zijn voor een leek. Een verklarend woordenlijstje was dus wel zo handig geweest, maar verder wordt alles op een begrijpelijke, vlotte manier uitgelegd.

Het Winnaareffect geeft ons een boeiende kijk achter de schermen van het menselijk brein en de menselijke psychologie. En zoals vaak overtreft de werkelijkheid de fictie. Sommige verhalen zijn zo verbluffend, maar toch echt waar.

Verwacht geen boek om in één ruk te verslinden. Dit is geen boek om van voren naar achteren uit te lezen, vind ik, het is meer een naslagwerk. Hier en daar kan je er de stukken uitpikken die jij het meest interessant vindt en de rest laat je links liggen.

Een aanrader als je houdt van lectuur met een wetenschappelijk tintje, op een begrijpelijke manier gebracht en als je gefascineerd bent door de werking van het menselijk brein.

Score:
«««


Het Winnaareffect
Originele titel: The Winner Effect
Ian Robertson
ISBN: 9789490574383
Aantal pagina's: 320
Uitgeverij: Maven Publishing (2012)


2 opmerkingen:

  1. Ik vind het boek van Dick Swaab ook al interessant, dus dit boek zou denk ik wel wat voor mij zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hm heb er eens mee in mijn handen gestaan, maar juist dat wetenschappelijke tintje is denk ik niets voor mij!

    BeantwoordenVerwijderen