maandag 27 augustus 2012

RECENSIE | Indien plaats beschikbaar - Sofie Rozendaal

Sofie's vader is piloot. De meeste mensen zijn daarvan onder de indruk. Dan is hij zeker heel stoer en glamorous, en dan reist Sofie zeker al haar hele leven de wereld met hem af? Nee en nee. Sofie kent haar vader alleen als een verfomfaaide, afwezige man die op rare tijden staat te koken omdat zijn biologische klok weer eens in de war is. En meevliegen? Dat heeft ze niet meer gedaan sinds ze klein was. Ze durfde niet. Tot nu.

Sofie Rozendaal is een jonge schrijfster die eerder al een aantal non-fictie boeken uitbracht. Indien plaats beschikbaar is haar eerste roman. Het verhaal is deels autobiografisch en vertelt het ontroerende verhaal van Sofie, dochter van een piloot die meer aandacht heeft voor zijn vliegtuig dan voor zijn dochter. Op een dag vliegt ze met hem mee en dat zorgt voor heel wat onverwachte wendingen aan boord!

In het boek worden twee verhaallijnen met elkaar verweven. Langs de ene kant is er de jonge Sofie, volop aan het puberen, die helemaal in de knoop ligt met zichzelf en weinig begrip vindt bij de wereld rondom haar. Aan de andere kant is er de bijna-volwassen Sofie, 21 jaar, die voor de eerste keer met haar vader op hetzelfde vliegtuig stapt. De vlucht wordt eigenlijk een soort overgangsritueel tussen de twee Sofies en dat brengt de schrijfster echt heel mooi in beeld. Bovendien krijg je een boeiende kijk achter de schermen van de cockpit.

Het verhaal van de jonge Sofie deed me erg terugdenken aan mezelf op die leeftijd. Ik denk dat het heel herkenbaar is voor alle jonge meiden. Daarom is het boek dus ook zeker geschikt voor YA-lezers.
Een andere rode draad doorheen het boek is Sofies liefde voor paarden. Zelf heb ik niet zoveel met dieren, laat staan met paarden, maar als je van paarden houdt, is dit boek ook zeker iets voor jou. (Lees dan ook zeker haar boek Blonde manen).

Ik wist op voorhand niet goed wat ik van dit boek moest verwachten en aan de hand van de flaptekst zou ik het waarschijnlijk zelf niet uit de rekken gehaald hebben, maar het heeft me positief verrast. Ik heb het in één ruk uitgelezen!

Ik heb eigenlijk maar één opmerking over dit boek en die heeft zelfs niks te maken met de inhoud: Ik vind de cover niet zo bij het verhaal passen. Verder erg leuk leesvoer voor een ontspannen middag!

Score:
««««

Indien plaats beschikbaar
Sofie Rozendaal
ISBN 9789461640574
Aantal pagina's: 256
Uitgeverij van Gennep (2012)

4 opmerkingen:

  1. Ik moet dit boek nog lezen, ik ben nu wel erg nieuwsgierig geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het boek las inderdaad heel vlot! Ik heb het geloof ik op twee dagen uitgelezen en dat is heel uitzonderlijk voor mij :)
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik was ook heel positief over dit boek. Mooie roman!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aan allen: Blij dat jullie het met me eens zijn! Het is echt een leuk, makkelijk leesbaar boek. Geen zware lectuur. Ideaal voor een druilerige zondagmiddag of een dagje op een terras.

    BeantwoordenVerwijderen