maandag 20 augustus 2012

RECENSIE | Schaduw van de Beul - Franck Thilliez

 Een seriemoordenaar met de bijnaam Beul 125 vermoordde op gruwelijke wijze jonge vrouwen. Hun kinderen spaarde hij, maar hij tatoeëerde zijn handtekening op hun hoofden: 101703…101005… 89784… De betekenis van de nummers is altijd onopgehelderd gebleven. David Miller werkt bij een begrafenisondernemer en in zijn vrije tijd schrijft hij thrillers. Hij aanvaardt een opdracht om de seriemoordenaar tot leven te wekken: in een boek. David is gefascineerd door de zaak en heeft nu de kans om de geheime dossiers te bestuderen. Maar sommige details kunnen beter verborgen blijven...
Een hele tijd geleden las ik Het einde van Pi van Franck Thilliez en ik was echt compleet overdonderd. Op dit moment ligt zijn nieuwste thriller Het Weeshuis in de winkels, maar ik ging voor een iets minder recent boek: Schaduw van de Beul - een verhaal waarin alle personages wel iets te verbergen hebben en psychologische spelletjes met elkaar spelen.

Tijdens het lezen wist ik niet goed wie nu de 'goede' was en wie de 'slechte'. Alle personages hebben hun eigen geheimen en geven die maar met mondjesmaat prijs. Wie is Miss Hyde? Wie is/was de Beul? Wie of wat is het Ding? Welk geheim is zo vreselijk dat Davids moeder het met zich mee nam in haar graf? Het hele boek door rijzen er steeds nieuwe vragen en dat zorgt er voor dat je blijft lezen. De sfeer is constant dreigend, maar je weet niet uit welke hoek het gevaar te verwachten is.

Deze thriller heeft ook weer de typische stijl van Franck Thilliez - wetenschappelijke inslag, weldoordacht, psychologisch, sadistisch, gruwelijk, ... Ik vraag me bij dit soort boeken altijd af welke zieke geest er nodig is om zoiets te kunnen verzinnen en schrijven. En als ik me dat afvraag dan weet ik dat ik een goeie thriller in handen heb!

Ik vind persoonlijk Het einde van Pi beter - nog gruwelijker, geniaal bedacht - maar dat is ook recenter dan dit boek, dus zijn boeken worden steeds beter! Ik ben dus echt benieuwd naar wat Het Weeshuis in petto heeft!


Score:
««««


De schaduw van de Beul
Originele titel: La forêt des Ombres
Franck Thilliez
ISBN: 9789021801346
Aantal pagina's: 320
Uitgeverij Sijthoff (2008)

1 opmerking:

  1. Ik ben helemaal benieuwd geworden naar dit boek door je recensie! Komt om mijn TBR lijstje :)
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen