woensdag 12 september 2012

RECENSIE | Vaarwel mijn liefste - Petra Nemcova & Jane Scovell

Alvorens Chiang Mai te verlaten gingen Simon en ik naar een speciale tempel waar monniken je stoffen armbandjes geven. Die armband is een persoonlijke bescherming, en je moet hem net zolang blijven dragen tot hij er vanzelf afvalt. Vrouwen krijgen hem om hun linker-, en mannen om hun rechterarm, maar om de een of andere reden kregen we hem alle twee om onze rechterarm. Terug op de hotelkamer zei Simon dat het armbandje hem in de weg zat en dat hij het om zijn linkerpols wilde doen. Ik zei dat hij het moest laten zitten. 'Het is de bedoeling dat je het laat zitten. Dat het contact met je huid niet verbroken wordt.'

Petra Nemcova geeft ons met haar boek een boeiende kijk achter de schermen van haar leven als model, dat niet alleen maar glitter en glamour is. Tijdens haar werk ontmoet ze de liefde van haar leven, Simon. Ze brengen de meest romantische tijd door samen en trekken naar Thailand, waar door de tsunami brutaal een einde komt aan hun prille relatie.

Vaarwel mijn liefste is het meeslepende en ontroerende verhaal van een arm meisje uit het communistische Tsjecho-Slowakije dat het schopt tot één van de meest begeerde fotomodellen ter wereld. Tegelijkertijd is het het relaas van een prille liefde die veel te vlug eindigt, in de kiem gesmoord door de kracht van de natuur.  Petra overleeft door haar eigen innerlijke kracht en vindt daarnaast nog de moed om anderen te helpen.

Een boek waar ik eerst niet veel van verwachtte, blijkt toch erg aangrijpend en mooi te zijn. Petra is duidelijk meer dan alleen maar een mooi snoetje en de manier waarop zij in het leven staat, is op zijn minst bewonderenswaardig te noemen.


«««½

Vaarwel mijn liefste
Originele titel: Love always, Petra
Petra Nemcova & Jane Scovell
Aantal pagina's: 224
ISBN: 9789044316575
Uitgeverij: The House of Books (2006)

2 opmerkingen:

  1. Weer een boek om mijn lijstje erbij. Ze is een inspirerend persoon heb een programma met haar gezien na de tsunami en was echt mooi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tijdens het lezen krijg je alleen nog maar meer sympathie voor haar, echt een wonderlijk persoon!

      Verwijderen