donderdag 6 september 2012

RECENSIE | Vrij Spel - Carlijn Vis

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zit de jonge Emma in het verzet - totdat de Gestapo op de stoep staat en ze moet onderduiken. Samen met haar vriendje gaat ze van adres naar adres, maar als dit te gevaarlijk wordt, besluiten ze naar Engeland te vluchten.

Vrij spel is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van een verzetsvrouw. Emma is nu 86 en voelt nog altijd de drang om zich te verzetten. Onafhankelijk en eigenzinnig, net als in de oorlog dus, maar nog steeds op de vlucht. Op de vlucht voor het verleden. Wat lijkt op een spannend avonturenverhaal, blijkt voor Emma een confronterende geschiedenis. Lukt het haar om te ontsnappen aan haar herinneringen?

Carlijn Vis baseerde dit bijzondere boek op de verzetsverhalen van haar oma, de laatste vrouwelijke Engelandvaarder die nog leeft. Ik wist voor ik het boek begon te lezen  niet zo veel over de Engelandvaarders en de het Nederlandse verzet. In België zijn deze thema's helemaal niet zo bekend, dus de achtergrond waartegen het boek zich afspeelt, was voor mij een beetje vaag. Na wat opzoekwerk kon ik het verhaal een pak beter volgen.

Het boek leest vlot, maar ergens halverwege verslapte om een tot nog toe onverklaarbare reden mijn aandacht. Ik heb toch doorgezet omdat ik het verhaal echt boeiend vond en wou weten wat er allemaal nog zou gebeuren met Emma. Dat het boek gebaseerd is op ware feiten versterkte dat gevoel alleen nog maar. Vanaf de eerste bladzijde vond ik Emma een heel sympathieke, eigenzinnige vrouw - al had ik tijdens het lezen meer affiniteit met de oude Emma dan met de jonge... Ik vind de oude Emma veel toegankelijker als personage.

Carlijn Vis weet humor, geschiedenis en trieste verhalen perfect met elkaar te vermengen. Dit boek bewijst dat de werkelijkheid de fictie overtreft!

P.S.: Carlijn blogt op haar website over WO II anno 2012. Echt het lezen waard!

«««½