vrijdag 26 oktober 2012

RECENSIE | Libri di Luca - Mikkel Birkegaard

Als Luca Campelli onder mysterieuze omstandigheden overlijdt, erft zijn zoon Jon zijn tweedehands boekwinkel in Kopenhagen. Na de begrafenis wordt Jon verteld dat zijn vader behoorde tot een geheime organisatie genaamd de Lettore: mensen die de gave hebben om door het lezen van boeken andere mensen te beïnvloeden. Jon weigert aanvankelijk iets te maken te hebben met de erfenis van zijn vader, maar als iemand probeert de boekhandel in brand te steken en er meer doden beginnen te vallen, raakt Jon langzaam in de macht van een eeuwenoude organisatie.

Libri di Luca
Dit boek deed mij vanaf de eerste bladzijde al denken aan de boeken van Carlos Ruiz Zafón - en daar ben ik superfan van! Dit is ook een boek waarin boeken centraal staan. De schrijfstijl is misschien minder poëtisch van die van Zafón, maar het verhaal op zich is wel spannender.

Libri di Luca verdient wat bij mij betreft de benaming literaire thriller. Normaal gesproken heb ik altijd mijn bedenkingen bij dit soort benamingen, want wat maakt een boek een thriller en wat maakt het een LITERAIRE thriller? Maar een thriller die over boeken en literatuur gaat, verdient die benaming wel!

De personages blijven wel wat aan de vlakte, je kan er niet echt tot doordringen en dat vind ik altijd jammer. Ik wil me graag 'bevriend' voelen met personages in een boek.

Ik ben niet zo'n fan van Scandinavische thrillers, maar deze heb ik wel met veel plezier gelezen! Niet zo'n bekend boek, maar wel de moeite!


««««

Libri di Luca
Originele titel: Libri di Luca
Mikkel Birkegaard
ISBN 9789022553763
Aantal pagina's: 477
Uitgeverij: Boekerij (2008)

1 opmerking: