zondag 7 oktober 2012

RECENSIE | Onder mijn hoede - Jacqueline Sheehan

Na het verlies van haar man leert een jonge vrouw het leven opnieuw te omarmen.Nadat Rocky’s man op jonge leeftijd aan een hartaanval overlijdt, knipt ze haar haren af, laat alles achter en vertrekt naar een eiland voor de kust van Maine. Ze huurt een vakantiehuisje en gaat werken bij de dierenopvang. Niemand vertelt ze over haar grote verdriet, in de hoop dat ze de pijnlijke herinneringen kan wegdrukken. Als er een gewonde hond op haar pad komt, vindt ze een maatje in hem. En ze maakt kennis met Tess, Melissa en Hill, mensen die net als zij als zeedrift op het eiland zijn aangespoeld. Langzaam maar zeker merkt Rocky dat ze weer de kracht heeft om te vechten voor zichzelf en de nieuwe mensen in haar leven die ze onbewust is gaan koesteren.

Een boek met een hond in de hoofdrol, het doet waarschijnlijk best wat wenkbrauwen fronsen. Dat deed het bij mij in ieder geval toen ik het boek zag in de bib. Maar die überschattige hond op de cover smeekte me bijna om het boek toch mee te nemen... en daar heb ik geen spijt van gekregen!

Onder mijn hoede is echt een herfstboek, zo'n boek waardoor je het weer (en je huishouden) helemaal vergeet. De personages worden heel mooi geschetst, je merkt goed dat de auteur psychologe is. Geen enkel personage is zomaar een oppervlakkige voorbijganger in het verhaal, ze hebben allemaal hun sterke kanten, hun verdriet en hun angsten. Zelfs de hond Cooper is niet zomaar een decorstuk, hij heeft een echt karakter, net zoals de mensen in het verhaal. In een paar hoofdstukken komt hij zelfs aan het woord!

Toegegeven, er zitten wel een paar bizarre stukken in het boek. Zonder al te veel de pret te willen bederven: de as van je overleden man uitstrooien in het frietvet van zijn favoriete frituur is toch op zijn minst een beetje vreemd te noemen? Zo kan ik nog wel wat vreemde passages aanhalen, maar alles bij elkaar hebben ze me niet echt gestoord tijdens het lezen. Verder moet je ook wel wat spiritualiteit kunnen verdragen. Als je een heel nuchter en rationeel persoon bent, is dit boek niet echt iets voor jou.

Zowel de originele Engelse titel (Lost and found) als de Nederlandse titel passen wonderwel bij het verhaal. Wie neemt er nu wie onder zijn hoede in dit boek?

Een aanrader voor lezers die houden van romantische verhalen met een psychologisch/spiritueel kantje en die er tegen kunnen dat de was en de strijk voor een weekend aan de kant blijft staan!

««««