maandag 15 oktober 2012

RECENSIE | Zoon met een gebruiksaanwijzing - Eva Van der Linden


Autisme is hip. Net zoals ADHD is het een etiket dat steeds meer kinderen wordt opgekleefd. Een modeverschijnsel dat ook wel weer overwaait? Neen. Autisme is een harde realiteit voor mensen die er dagelijks mee geconfronteerd worden. En neen, het waait niet over. Het is er voor het leven. 

Eva Van der Linden heeft een vijfjarige zoon met autisme. Al komt hij vaak heel normaal over, toch kwam deze diagnose voor zijn naaste omgeving niet onverwacht. Zijn sterke voorkeur voor structuur en vaste rituelen, zijn grote drang naar controle, zijn sociale onbeholpenheid en zijn onvermogen om eenvoudige situaties helemaal correct in te schatten maken hem deels tot wie hij is. Maar verder is hij ook heel lief, nieuwsgierig, verstandig, grappig en kan hij o zo creatief uit de hoek komen.

Ik ken zelf weinig van autisme en heb er nog minder ervaring mee in de praktijk. Toen Eva Van der Linden mij vroeg of ik haar boek wou lezen en recenseren heb ik dus geen moment geaarzeld. Ik wou heel graag meer te weten komen over hoe het is om een kind te hebben met autisme en Eva geeft daar een heel mooi beeld van in haar boek.

Ik heb dit boek in één ruk uitgelezen en er echt van genoten. Ik stond versteld van waar je overal rekening mee moet houden als je kind autisme heeft. Ze hebben nood aan structuur, leven volgens hun eigen regels en hebben een eigen logica. Ik kan me voorstellen dat het een tijdje duurt voor je daaraan gewend bent. Andere ouders van kinderen met autisme zullen dit boek waarschijnlijk heel herkenbaar vinden.

Aan de hand van ontroerende en soms grappige anekdotes schetst de schrijfster haar leven met een zoon met autisme én niet te vergeten een zoon zonder autisme. Hoe ze die twee verschillende persoonlijkheden in het dagelijks leven met elkaar probeert te rijmen is echt bewonderenswaardig.

Lezers die nadien nog meer willen weten over autisme vinden achteraan in het boek een handig lijstje met aanvullende lectuur.

Ik heb dit boek gelezen met een glimlach en soms een traan, maar vooral met heel veel respect en bewondering voor Eva! Een aanrader!

««««


Zoon met een gebruiksaanwijzing
Eva Van der Linden
ISBN: 9789089242198
Aantal pagina's: 120
Uitgeverij: Houtekiet (2012)

5 opmerkingen:

  1. Op TV zag ik laatst een reportage van Louis Theroux (erg goede serie trouwens)die namens de BBC rondreist in de VS en daar allerlei 'fenomenen' onderzoekt, waaronder autisme. Hij was bij een gezin met zelfs twee autistische kinderen, dat was echt soms om te janken, wat een toestanden. Als er maar weer een klein dingetje afweek van de normale gang van zaken, waren ze totaal niet meer aanspreekbaar. Daar heb ik beurtelings met verbijstering en bewondering (voor de ouders) naar zitten kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die reportage heb ik ook gezien. Ik vind dat Louis Theroux hele knappe documentaires maakt, maar ik vond nu toch dat hij van autisme nogal een 'beperkt' beeld gaf. Er zijn heel wat mensen met autisme (waaronder ook mijn zoon) bij wie het meestal helemaal niet opvalt dat ze wat 'anders' zijn en die wél leren omgaan met veranderingen. Dat wil natuurlijk niet per sé zeggen dat het minder erg is. Mijn zoon is heel intelligent en hij kan zijn eigen en andermans gedrag goed observeren, waardoor hij wel ver kan komen a.d.h.v. onder andere imitatie en door véél na te denken. Dat neemt niet weg dat hem dat erg veel energie kost en dat hij het vaak moeilijk heeft uiteraard.

      @ Annelies, bedankt voor de mooie woorden over mijn boek! :)

      Verwijderen
    2. Heel graag gedaan, Eva! Ik heb er echt van genoten. Ik denk dat jij een fantastische moeder bent en dat je 2 fantastische zonen hebt!

      Verwijderen
  2. Dag Annelies,

    Zeg, ik kom jouw recensie ook hier tegen: http://www.autism-site.com/autism-site/index.php/39-news/391-recensie-zoon-met-een-gebruiksaanwijzing-eva-van-der-linden
    Wist jij daar iets van?

    Groetjes,
    Eva

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee daar wist ik niks van. Beetje vreemd dat ze zomaar mijn recensie publiceren zonder het me even te vragen...

      Verwijderen