zondag 4 november 2012

RECENSIE | Geliefden op leven en dood - Meike E. de Jong


Wat te doen wanneer de man, die je vroeger heimelijk liefhad, na dertig jaar weer onverwachts opduikt in je leven? Hij nodigt je uit voor een romantisch etentje en haalt vervolgens je leven compleet overhoop. Maar hij blijkt wel 84 te zijn, een generatie ouder dan jij en hij heeft geheimen... 
De auteur Meike E. de Jong beleefde het echt en schreef er dit boek over. Een boek vol romantiek, waar gebeurde herinneringen uit de Tweede Wereldoorlog, liefde, een terugblik op schokkende gebeurtenissen, ziekte en dood.

Oef... Heftig! Dat was mijn eerste reactie toen ik de laatste bladzijde van dit boek omsloeg. Wat een prachtig boek is dit! De laatste 100 bladzijden heeft er permanent een traan in mijn ooghoek gezeten.

Eigenlijk nam ik dit boek mee uit de bib omdat het over een oud-verzetsstrijder gaat. Tijdens het lezen van de passages over het verzetswerk van Theo, had ik wel een beetje het gevoel dat ik de Wikipediapagina over dit onderwerp voor me had. Maar dat is dan ook het enige minpuntje aan dit boek dat ik heb kunnen ontdekken.

Het boek sleurde me helemaal mee vanaf bladzijde één. Meike's verhaal is zo ontroerend. Ze heeft heel veel meegemaakt in haar leven, maar op geen enkel moment lijkt ze spijt te hebben van dingen uit het verleden. De paar jaar die Theo en Meike samen hebben mogen doorbrengen worden zo aandoenlijk beschreven. De zielsverwantschap tussen deze twee mensen, die zo van elkaar verschillen, dat hoopt iedereen ooit te mogen meemaken. Ik heb zelden een boek gelezen dat een relatie zo oprecht en pakkend in beeld brengt. Meike vertelt zonder schroom over alle aspecten van het leven én de dood, inclusief seks en euthanasie.

Dit boek geeft de duidelijke boodschap mee dat liefde niet hoeft te eindigen bij de dood. Een idee waar ik persoonlijk sterk in geloof.


««««½

Geliefden op leven en dood
Meike E. de Jong
ISBN 9789070644451
Aantal pagina's: 316
Uitgeverij: BakkerBaarn

2 opmerkingen:

  1. Wow, erg positief! Dat had ik niet verwacht toen ik het verhaal las.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als er niet 'Tweede Wereldoorlog' in de omschrijving had gestaan, had ik het vast niet meegenomen. Maar het is echt heel erg meegevallen!

      Verwijderen