zaterdag 17 november 2012

RECENSIE | Het glazen masker - Olga van der Meer

Het gelukkige leven van Ruben en Michelle komt zwaar onder druk te staan als Michelle wordt verkracht. Als ze merkt dat ze zwanger is van haar belager, laat ze een abortus uitvoeren, waar ze een infectie aan overhoudt die zelfs leidt tot het verwijderen van haar baarmoeder. Ineens staat alles volledig op zijn kop en is er niets meer over van hun mooie plannen en hun gedroomde toekomst. Ze moeten een nieuwe manier vinden om hun leven in te richten, maar dat kost tijd en moeite. Er lijkt een oplossing te komen als buurvrouw Carla in verwachting raakt terwijl ze absoluut geen kind wil hebben. Ze besluit de baby af te staan aan Ruben en Michelle, maar na de bevalling beseft ze dat ze het kind niet weg kan geven. Zonder het te willen heeft ze er toch een band mee gekregen. Weer staan ze met lege handen en dat is dit keer nog zwaarder dan eerst. Het is Michelle’s vriendin Louise die uitkomst biedt.

Het glazen masker leest vlot, bijna zonder er bij na te denken. Je merkt duidelijk dat dit niet het eerste boek is van Olga van der Meer. De thema's die aan bod komen zijn erg zwaar en lijken me heel moeilijk om over te schrijven. Toch greep het verhaal me niet echt naar de keel, behalve dan helemaal op het einde, toen moest ik toch even slikken.

Het is geen dik boek, maar toch beslaat het een periode van bijna 4 jaar. Daardoor gebeurt alles heel snel. Op een tiental bladzijden tijd krijgt Michelle een huwelijksaanzoek, koopt een trouwkleed, trouwt en gaat op huwelijksreis. Dat zorgt er wel voor dat je blijft lezen, maar ook dat er toch wel belangrijke gebeurtenissen snellen worden afgewikkeld.

Ook denk ik dat het boek meer diepgang zou hebben gehad als maar één van de drie belangrijke verhaallijnen/thema's echt uitgewerkt was. Bijvoorbeeld verkrachting OF abortus OF draagmoederschap, maar niet alle drie in één boek. Zo lijkt het alsof het boek aan elkaar hangt met toevalligheden, en dat is echt jammer. Er zit zoveel verhaal in dit ene boek dat je er wel drie boeken mee zou kunnen vullen.

Ik heb dit boek met plezier gelezen, maar had liever gezien dat het wat meer diepgang had.

«««

Dit boek is iets voor jou als je houdt van lekker lichte, vlot leesbare boeken.