zaterdag 29 december 2012

RECENSIE | De vrouw van de ambassadeur - René Brouwer

Richard van Dam is reisjournalist. Op de dag dat zijn artikel over succesvolle Nederlanders in Bangkok verschijnt, wordt een van de geïnterviewden vermoord, de populaire restauranthouder Thijs Jongmans. Gedreven door nieuwsgierigheid reist Richard terug naar Bangkok. Eenmaal daar wordt zijn pad diverse keren gekruist door Sharon van Bijsterveld, de vrouw van de ambassadeur en Richard vraagt zich af wat zij te maken kan hebben met de vermoorde Thijs Jongmans. Zonder het te weten komt hij in contact met een crimineel netwerk dat Thaise vrouwen levert aan mannen die bereid zijn grof te betalen om tot het uiterste te gaan. Zijn nieuwsgierigheid brengt niet alleen Richard zelf maar ook de vrouw van de ambassadeur in levensgevaar.

De vrouw van de ambassadeur is volgens uitgeverij en auteur een literaire thriller en geen (lees: GEEN) erotische roman. Toch nemen seks en SM wel een prominente plaats in in het boek. Dit heeft me echter helemaal niet gestoord, ik vond de "erotische" hoofdstukken zelfs vlotter lezen en misschien wel beter geschreven dan de detective-hoofdstukken. De sekspassages zijn perfect gedoseerd en zorgen mee voor de opbouw van het verhaal.

In het boek komen veel personages aan bod en dat vond ik soms wel verwarrend, maar het verhaal op zich sleept je mee en doet je verder lezen.

Ook al ben ik zelf geen Thailand-fan, het boek heeft me wel kunnen boeien. De vrouw van de ambassadeur is een vlotte thriller over een niet-alledaags thema waar toch nog een beetje een taboe op rust.

Score:
«««½

De vrouw van de ambassadeur
René Brouwer
ISBN 9789082005608
Aantal pagina's: 266
Uitgeverij: Ons Woord (2012)

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar.

4 opmerkingen:

  1. Eerlijk gezegd schrikt het me een beetje af dat er erotische gedeeltes in zitten. Ik ben daar nu wel een beetje klaar mee. (En dan heb ik het over de Vijftig tinten grijshype, een seksscène in een boek vind ik niet erg.)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar had ik in het begin ook wel schrik voor, maar die angst bleek ongegrond. Het is een deel van het verhaal, niet het hoofdthema zoals bij het vijftig tinten-genre.

      Verwijderen
  2. misschien dat ik eens naar dit boek ga kijken

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben wel een Thailand fan, dus dit lijkt me een leuk boek om nog een keer te lezen. Na de Vijftig Tinten heb ik alleen niet echt meer behoefte aan SM verhalen haha.

    BeantwoordenVerwijderen