dinsdag 25 december 2012

RECENSIE | Verbroken vertrouwen - José Vriens

Krista en Noud hebben grootse toekomstplannen. Als ze klaar zijn met hun studie willen ze het liefst trouwen en samen een leven opbouwen. Maar Noud blijkt verslaafd te zijn aan drugs, die zijn doen en denken sterk beïnvloeden. Hoe vaak hij ook belooft ervan af te blijven, hij kan de verleiding niet weerstaan. Krista wil hem niet verliezen, maar haar mooie toekomstplaatje brokkelt steeds verder af.

Verbroken vertrouwen is een pakkende roman over de impact van drugs op een familie. Het verhaal is rechttoe rechtaan en focust op de emoties die bij iedereen boven komen drijven als uitkomt dat Noud verslaafd is aan drugs.

Van in het begin voelde ik mee met Dora, de moeder van Noud. Ze is een christelijke vrouw met een goed hart, maar wel een beetje naïef. Ze zou alles doen voor haar gezin, meer bepaald voor haar zoon, en geeft hem altijd maar nieuwe kansen. Toch beseft ook zij op tijd dat het de verkeerde kant opgaat. Alleen al voor Dora hoop je dat alles goed komt. Het karakter van Dora wordt heel sterk uitgewerkt in de loop van het boek en daardoor komen de andere personages een beetje op de achtergrond te staan. Dat vond ik wel jammer.

De auteur weet op een realistische en geloofwaardige manier de gevoelens van de hele familie over te brengen, zonder te overdrijven of pathetisch te worden. Verwacht geen overbodige mooipraterij of poëtisch taalgebruik, daar doet José Vriens niet aan mee. Voor sommige lezers misschien een afknapper, maar bij dit boek zou het ook helemaal niet passen.

Verbroken vertrouwen leest vlot en is best een reality check. De Nederveens zijn een doorsnee familie, niet marginaal of crimineel, en toch worden ook zij door dit drama getroffen. Het zouden zomaar je buren kunnen zijn.

«««½

Verbroken vertrouwen
José Vriens