donderdag 13 december 2012

RECENSIE | Wachten op de schemering - Chaja Polak

Wachten Op De Schemering

Chaja Polak verloor begin 2006 haar oudste zoon. Door het verlies van haar kind dacht ze nooit meer te zullen schrijven, 'schrijven bestond misschien wel, maar ergens onbereikbaar ver, in een ander universum, niet voor haar.' Maar de woorden lieten zich niet binnen houden en onder haar handen ontstond zowel proza als poëzie.
Wachten op de schemering is het verhaal van Hanna, die haar zoon verliest. Vanaf de dag waarop de naam van zijn ziekte bekend wordt, verandert de wereld. Alles wat ooit vanzelfsprekend was, en begrijpelijk en aanvaardbaar, is dat niet langer. In die nieuwe, nog onbekende wereld probeert zij overeind te blijven.

In Wachten op de schemering doet Chaja Polak haar verhaal. Een verhaal over verdriet, rouw en verwerking.

Het boek omvat de periode die voorafgaat aan de eerste verjaardag van het overlijden van haar zoon. Op een aangrijpende en realistische manier schrijft Polak haar verdriet van zich af, terwijl ze dacht nooit meer te kunnen schrijven. Ze telt af en als de dag na de sterfdatum aanbreekt, is ze verbaasd dat alles nog steeds is zoals ervoor. Dat de wereld niet veranderd is, één jaar na de dag die haar leven helemaal overhoop gooide. Die idee vond ik erg pakkend.

Ook maakt ze een aantal rake observaties. Ze vraagt zich af waarom mensen altijd vragen hoe het met je gaat, terwijl ze best weten dat ze toch geen eerlijk antwoord gaan krijgen op hun vraag.

Wachten op de schemering is een dun boekje, maar wel eentje dat tot nadenken stemt.

Score:
«««½

Wachten op de schemering
Chaja Polak
ISBN 9789025425678
Aantal pagina's: 126
Uitgeverij: Contact

4 opmerkingen:

  1. Ik vraag me bij de voorkant van het boek al heel erg af waarom daarvoor gekozen is...
    Het onderwerp lijkt me enorm zwaar trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mij straalt de cover eenzaamheid uit. Die trap die leidt naar een open deur, is misschien symbool voor een soort verlossing..?
      Het onderwerp is inderdaad aan de zware kant. Ook niks om een dik boek over te lezen,dat zou ik ook niet volgehouden hebben denk ik.

      Verwijderen
  2. Klinkt als een erg ingrijpend verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen