woensdag 16 januari 2013

RECENSIE | Familiestuk - Mireille Van Hout

Na de dood van haar moeder probeert Hanneloor de band met haar oudere zus Isolde aan te halen. Isolde blijft echter zwijgen over wat er gebeurde in dat allesbepalende oorlogsjaar tijdens haar jeugd in een Brabants dorp. Wanneer Isolde langzaam weg lijkt te kwijnen, besluit Hanneloor zelf in het verleden te duiken. Tijdens haar zoektocht stuit ze op een groot familiegeheim dat haar leven voorgoed verandert.

Oorlogsromans zijn al jarenlang mijn favoriete genre. Vroeger werd ik wel eens raar aangekeken in de bib als ik een hele stapel met alleen maar dat soort boeken meenam, maar sinds Haar naam was Sarah en Het Familieportret is het niet langer vreemd of luguber om fan te zijn van oorlogsromans. De laatste tijd worden ze met bosjes uitgegeven, maar hoeveel er ook uitkomen, ik blijf er van smullen. Zo ook van Familiestuk.

Wat ik zo mooi vind aan Familiestuk is het feit dat het zo realistisch geschreven is. Ik verwachtte aan het eind van het boek een epiloog te vinden die vertelde dat het verhaal waargebeurd is en misschien het levensverhaal is van de auteur zelf of iemand in haar omgeving. Maar het blijkt dus fictie te zijn. Ergens is het maar goed ook dat het niet waargebeurd is, want zoiets wens je niemand toe, ook al zijn er tijdens de oorlog dingen gebeurd waarbij fictie in het niet valt.

Er bestaan best wat romans waarbij een familiegeheim uit de oorlog centraal staat, maar Familiestuk is niet zomaar één van velen. Bij de meeste boeken kan ik op voorhand al raden wat het familiegeheim is, maar hier had ik dus echt niks in de gaten.

In het begin van het verhaal vond ik Isolde een vreemde vrouw, maar gaandeweg kreeg ik zo'n sympathie voor haar. Ik heb met tranen in mijn ogen zitten lezen en bij sommige passages kreeg ik toch zo'n knoop in mijn maag. Lang geleden dat een roman zich nog zo in mijn hoofd heeft genesteld.

Ik doe het niet vaak, maar dit boek geef ik vijf sterren!

«««««

Familiestuk