maandag 21 januari 2013

RECENSIE | Ik was twaalf en ik fietste naar school - Sabine Dardenne

`Ik ben een van de weinigen die het geluk hebben gehad te ontsnappen aan een dergelijke moordenaar. Het vertellen van dit verhaal is voor mij een noodzaak en als ik al de moed heb om deze hellegang te reconstrueren, dan is het vooral opdat rechters geen pedofielen meer vrijlaten halverwege hun gevangenisstraf wegens 'goed gedrag', en zonder enige waarschuwing.' Sabine Dardenne is twaalf jaar oud als ze door Marc Dutroux en zijn handlanger van haar fiets wordt gesleurd, in een busje wordt gedrogeerd en naar een onbekend huis wordt gebracht.

België is niet alleen maar wereldwijd bekend voor leuke dingen als wafels en frietjes en Manneke Pis. We zijn ook berucht voor één van 's werelds grootste monsters: Marc Dutroux. Sabine Dardenne is één van de meisjes die de gruwel in zijn kelder heeft overleefd. Ik herinner me nog levendig de beelden van Sabine die samen met Laetitia Delhez uit het huis van Dutroux wordt geleid, de Witte Mars die honderdduizenden Belgen op de been bracht, de commotie toen bleek dat Dutroux ontsnapt was.

Het boek van Sabine dateert al van 2005, maar na de recente omstreden vrijlating van Dutroux's ex-vrouw Michèle Martin is het onderwerp weer brandend actueel en duikt de zaak weer regelmatig op in het nieuws. Daarom besloot ik om het boek toch eindelijk eens te lezen. Ik had er al veel over gehoord en hij stond letterlijk al jaren op mijn leeslijst.

Op een volwassen manier en zonder zelfmedelijden doet Sabine haar verhaal. Ik vond het heel boeiend om ook eens haar kant van het verhaal te horen/lezen, in plaats van het verhaal dat de pers ons voorschotelt. Ze gaat zich niet te buiten aan de meest gruwelijke details, maar als je bekend bent met de zaak Dutroux weet je dat er dingen gebeurd zijn die niet eens op papier horen te staan. Langs de andere kant kwam het hierdoor soms op mij over alsof het 'allemaal wel mee viel', terwijl ik goed genoeg weet dat het verschrikkelijk geweest moet zijn voor haar en de andere meisjes.

Ik vind het vooral bewonderenswaardig dat Sabine er in geslaagd is om na zo'n trauma een leven op te bouwen dat de moeite waard is. Ze heeft zich niet ten gronde laten richten door deze psychopaat - ze heeft hem overwonnen, zoals ze zelf aangeeft.

«««½

Ik was twaalf en ik fietste naar school
Originele titel: J'ai douze ans, j'ai pris mon vélo et je suis partie à l'école