woensdag 9 januari 2013

RECENSIE | Wildernisjaren - Linda Nijlunsing

Na het overlijden van haar moeder vertrekt de Groningse Linda Nijlunsing uit Nederland. Na vele omzwervingen belandt ze in Alaska, waar ze Jim ontmoet, een boomlange man die zich teruggetrokken heeft in de natuur en in zijn levensbehoeften voorziet door de jacht op pelsdieren en vissen. Linda valt als een blok voor Jim en gaat bij hem wonen in zijn hut aan de Yukon-rivier, tientallen kilometers van de bewoonde wereld. Linda beheert de moestuin, ze vangt zalm, ze leert sledehonden mennen, stekelvarkens schieten en elanden villen. Samen met Jim zet ze klemmen voor marters en wolven. Ze past zich volledig aan zijn leven aan en trotseert de barre omstandigheden. Makkelijk is dat niet, ze voelt zich soms eenzaam en bang. Jim windt er geen doekjes om; hij zoekt een vrouw die zijn leven makkelijker maakt. Als Linda zwanger wordt realiseert ze zich dat ze die uitspraak veel letterlijker had moeten nemen dan ze aanvankelijk dacht.

Ik ben geen fan van kou en sneeuw en ik ben geen fan van reisverhalen. Laten dit nu juist de hoofdbestanddelen van dit boek zijn... Maar wat heb ik van dit bijzondere boek genoten!

Nadat haar moeder overlijdt, trekt Linda in haar eentje de wereld rond en trouwt dan ook nog met een pelsjager uit Alaska. Als ze beseft dat haar leven niet langer is wat ze gehoopt had en ze met Jim geen toekomst heeft, trekt ze met haar zoontje weer naar Nederland. Linda is voor mij echt een toonbeeld van moed en doorzettingsvermogen, een heel sterke vrouw waar ik veel respect voor heb.

Vanaf de eerste bladzijden is het duidelijk dat Linda en Jim uit elkaar zijn. Dat is het enige wat ik een beetje jammer vond aan het boek. De illusie van een happy end wordt zo al heel snel de kop ingedrukt en ik had het ze zo gegund.

Wildernisjaren is niet alleen een bijzonder mooi verhaal, ook de omgeving en het dagelijkse leven worden prachtig beschreven. Ik zag de ongerepte natuur en de dieren zo voor mij en onder mijn warme dekentje waande ik me bijna in een blokhut in Alaska. Ik heb een aantal locaties uit het boek opgezocht en ze zien er op foto net zo indrukwekkend uit als in mijn verbeelding:

Anchorage

Een cabin

Birch Creek