zondag 10 februari 2013

RECENSIE | De oorlogsbruid - Nancy Richler

Als een jonge, mysterieuze vrouw in het naoorlogse Montreal opduikt, is het meteen duidelijk dat ze niet degene is die ze beweert te zijn. Ze doet zich voor als de joodse Lily Azerov, maar verdwijnt vervolgens spoorloos en laat haar man en pasgeboren dochtertje verbijsterd achter. Jaren later gaat Ruth, de dochter die door Lily in de steek is gelaten, op zoek naar haar moeder, een vrouw die ze misschien nooit zal vinden of werkelijk leren kennen.

Wat mij het eerste opviel aan dit boek was de cover. Ik vind hem echt schitterend. Hij is een beetje retro en daar ben ik wel fan van! Ik was erg benieuwd of de inhoud me ook zo zou bevallen...

Ik verwachtte een spannend verhaal over de zoektocht van een meisje naar haar moeder, wat ik kreeg was een mooi, poëtisch geschreven portret van een familie die probeert de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog achter zich te laten, ieder familie op zijn manier. 

Het boek zet je aan het denken over identiteit en vergeving. Kan je persoonlijkheid door omstandigheden zo veranderen dat je identiteit niet langer bij je past? Kunnen bepaalde gebeurtenissen een mens dingen laten doen die anders helemaal niet aan de orde zouden zijn?

De personages van Lily en Ruth worden erg uitgediept, terwijl ik graag meer te weten was gekomen over Nathan, de vader van Ruth, en zijn kant van het verhaal. De oorlogsbruid is een mooie Nederlandse titel, maar ik vind de originele titel beter aansluiten bij het verhaal.

De oorlogsbruid is een aangrijpend boek waarin familie, geheimen en herinneringen centraal staan.

Score:
«««½

De Oorlogsbruid
Originele titel: The Imposter Bride
Nancy Richler
ISBN 9789022961711
Aantal pagina's: 384
Uitgeverij: Orlando (januari 2013)

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten