vrijdag 15 februari 2013

RECENSIE | Duitse wortels - Laura Starink

Over de oorlog werd in haar jeugd aan tafel nooit gesproken. 'Dat kan ik niet uitleggen,' zei haar moeder, geboren in Silezië aan de grens met Polen. Toen voor Europa de bevrijding kwam, begon voor de Duitsers daar de oorlog pas echt. Laura Starink reconstrueert het verhaal van een gewoon leraarsgezin aan de rand van het Derde Rijk. De kinderen gingen naar de Adolf Hitler Schule, de Hitlerjugend en de Arbeitsdienst, tot de Russen kwamen. Miljoenen sloegen op de vlucht, Silezië werd Pools en de resterende Duitsers werden gedeporteerd. In Duitse wortels kijkt Starink met haar moeder, ooms en tantes terug op hun oorlogsjeugd.

Op indrukwekkende wijze doet de Laura Starink het oorlogsverleden van haar familie uit de doeken. De generatie van haar moeder Elinor groeide op in het Derde Rijk en net toen voor de rest van Europa de oorlog bijna voorbij was, begon hij daar maar pas goed. De regio werd bevrijd door de Russen, Silezië werd Pools en miljoenen Duitsers werden verdreven. Zo werd één van Laura's tantes door de Russen gedwongen dwangarbeid te verrichten in Auschwitz.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog waren het Duitsers die miljoenen mensen deporteerden, na de oorlog werd een doodgewoon gezin als dat van Elinor zelf verdreven. Je zou van mening kunnen zijn dat dit hun verdiende loon was of je kunt het erg voor ze vinden. Net daar ligt het dubbele gevoel dat dit boek oproept. In het begin van het boek geeft Laura dit ook zelf aan: Wat de Duitsers op hun geweten hebben, overschaduwt alles. Dat klopt, maar geschiedenis is meer dan schuld en boete. Het stemde mij alleszins serieus tot nadenken. Zoals vaak is het niet alleen maar zwart of wit, maar overwegend grijs.

Verder leest het boek als een roman, het is helemaal geen saaie opsomming van historische feiten. Ik heb regelmatig met verwondering zitten lezen.

Ook heel boeiend zijn de fotokaternen, ze geven een gezicht aan de namen in het boek en dat vind ik altijd een groot pluspunt. Ik heb tijdens het lezen regelmatig terug gebladerd om de foto's nog eens te bekijken.

Een aanrader voor alle lezers die graag meer willen lezen over dit onderbelichte stuk geschiedenis.

««««½

Duitse wortels. Mijn familie, de oorlog en Silezië.