maandag 25 februari 2013

RECENSIE | Reiskoorts - Diane Broeckhoven

Alice wil op reis, haar herinneringen achterna, weg uit de gevangenis die haar huis is geworden. Maar ze is oud en uitgeblust na de dood van haar man en haar stapjes in de wereld liggen steeds dichter bij huis. Soms komt ze zelfs dagenlang de deur niet uit en reist ze alleen nog in haar gedachten.


Door middel van echte en ingebeelde reizen word je meegesleept in en door het leven van Alice, een kranige, bejaarde dame met een eigen willetje. Na de dood van haar man Jules is ze erg eenzaam geworden en nu overpeinst ze het avontuurlijke leven vol reizen dat vroeger het hare was. 

Sommige auteurs hebben het talent om honderden pagina's vol te schrijven zonder echt iets te vertellen, andere schrijvers hebben de uitzonderlijke gave om met weinig woorden heel veel te vertellen. Diane Broeckhoven behoort tot deze laatste soort schrijvers. Reiskoorts is een novelle van amper 73 pagina's, maar bezorgde me die zeldzame combinatie van ontroering, verwondering en medelijden, iets wat me niet vaak overkomt, zelfs niet bij dikkere boeken.

Diane Broeckhovens roman De buitenkant van meneer Jules werd in 2002 genomineerd voor de AKO Literatuurprijs en staat zeker nog op mijn leeslijstje.


««««½

Reiskoorts
Diane Broeckhoven
ISBN 9789044315004
Aanta pagina's: 73
Uitgeverij: The House of Books (2006)

5 opmerkingen:

  1. Oké wauw, wat is je nieuwe layout mooi! Heel modern met een twist. Ik vind 'm superleuk! Dat wilde ik even kwijt, haha.

    Het boek lijkt me niet echt wat voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het compliment, Anneke! Ben blij dat de nieuwe lay-out in de smaak valt!

      Verwijderen
  2. ik heb nog een vraag, welke reizen zijn in haar gedachten en welke niet?

    BeantwoordenVerwijderen