woensdag 20 maart 2013

RECENSIE | De allerlaatste getuigen van WOI - Philip Vanoutrive

40 oorlogskinderen van 1914-1918 krijgen een stem: hoogbejaarde, maar kranige mannen en vrouwen. Op levendige wijze vertellen ze over hun ervaringen en belevenissen. Weerzinwekkende anekdotes over dood en vernieling komen vaak voor het eerst ter sprake. Maar ook ontroerende of grappige verhalen kunnen ze zich nog levendig voor de geest halen. Voor de ene was het een 'schone' tijd - er gebeurde eens wat! Voor de andere spatten de kinderdromen als een ontploffende granaat uiteen. 

Dit boek kocht ik een paar jaar geleden al en het was een beetje uit mijn gedachten gegaan, tot ik de tv-reeks waar dit boek op gebaseerd is terugzag op Canvas.

Op die speciale manier die zo eigen is aan oude mensen wanneer ze over 'vroeger' vertellen, doen 40 kranige hoogbejaarden hun verhaal. Voor sommigen was de Eerste Wereldoorlog de mooiste tijd van hun leven, voor anderen was het een nachtmerrie die voorgoed het einde van hun kindertijd betekende.

Op een ontroerende manier brengt Philip Vanoutrive de herinneringen van de allerlaatste getuigen in beeld. In het midden van het boek staan portretfoto's van alle dames en heren die aan het woord komen - eenvoudige, maar heel mooie portretten. Eenvoudig is ook het woord dat het best past bij de verhalen en de mensen in het boek: allemaal heel gewone mensen met bijzondere verhalen.

Buiten de portretfoto's bevat dit boek geen foto's. Het boek zou volgens mij nog interessanter zijn als er meer oude foto's in zouden staan.

Score:
««««

De allerlaatste getuigen van WOI
Philip Vanoutrive
Aantal pagina's: 336
ISBN 9789020990218
Uitgeverij: Lannoo (2011)


7 opmerkingen:

  1. Ik moet eerlijk toegeven dat ik WOI altijd niet zo'n interessante oorlog vond en dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat Nederlander neutraal bleef toen. Zo'n soort boek over WOII zou me misschien meer interesseren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het hele In Flanders Fields-gegeven inderdaad nog altijd meer indruk maakt op Vlamingen dan op Nederlanders. Ik vind WOI op veel vlakken boeiender dan WOII. Jammer dat er minder boeken (romans) over verschijnen.

      Verwijderen
    2. Ik ben het daar mee eens. WOII spreekt mij meer aan. Hoe gek dat ook klinkt trouwens.

      Verwijderen
    3. Nederland was in die periode inderdaad neutraal in de zin dat ons land niet bezet was en geen militaire deelname kende. Anderszijds is het zuiden van het land overspoeld met Belgische vluchtelingen, waardoor we het toch niet over een volkomen neutraliteit kunnen hebben. Maar inderdaad, ik ben ook van mening dat je een raakvlak moet hebben om net die mate van interesse te verkrijgen. Ik ben zelf woonachtig in de grensstreek dus wellicht dat daar mijn interesse vandaan komt. Anderszijds was het ook de eerste oorlog waar grootschalige militaire middelen werden ingezet, zoals loopgraven en mosterdgas. De periode kenmerkte in ieder geval een begin van een zwarte tijd voor Europa, waardoor beide oorlogen min of meer onlosmakelijk verbonden zijn... en vanuit dat historisch besef is het hetgene dat mij aanspreekt. Als je dat gevoel deelt, kan ik je zeker de Millennium-trilogie van Ken Follett aanraden. Het gaat daarbij wel over de globale veranderingen en niet over een specifiek gebied, maar het is zeer leerzame literatuur desalniettemin!

      Hoe dan ook, dit lijkt mij een zeer interessant boek en heb hem op mijn lijst genoteerd. Bedankt voor het onder de aandacht brengen!

      Verwijderen
    4. Bedankt voor je reactie! Ik ken de boeken van Follett inderdaad. Heb ze ooit meegebracht van uit de bib. Ze zijn alleen zo dik.. Voor mij bijna onoverkomelijk dik. Als ik ooit eens heel veel tijd heb, waag ik er mij misschien nog eens aan.

      Verwijderen
  2. Ik vind het altijd erg interessant om naar de verhalen van de oudere generaties te luisteren en dit boek klinkt dan ook erg interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb (een deel van) de tv-reeks gezien op Canvas en vond die heel erg interessant. Het boek is niet echt mijn gewoonlijke leesvoer, maar als ik het in de bieb zou zien staan, zou ik het zeker eens meenemen.

    BeantwoordenVerwijderen