maandag 25 maart 2013

RECENSIE | Dood van een egoïst - Paul Jacobs

Thomas Breens is nog maar net terug uit de gevangenis, als zijn vader bij een fietstocht in de Kempen overlijdt. Op de begrafenis ziet Thomas Ellen terug. Hij hoopt dat zij hun relatie een nieuwe kans wil geven, maar dan slaat het noodlot toe. Langs het Varendonkpad in Westerlo, aan de oevers van de Kleine Laak, vinden twee vissers de resten van een afgehakt hand. Het is een buurt die Thomas’ vader op zijn duimpje kende...

Dit boek trok in eerste instantie mijn aandacht omdat het zich afspeelt in mijn eigen streek. Ik kon dus min of meer alle bewegingen in het boek volgen en dat vond ik heel leuk. Ook voor mensen die niet bekend zijn met de streek is dit boek een echte aanrader. Dood van een egoïst is een misdaadroman met een ingenieus geconstrueerd plot en veel zwarte humor. De verschillende verhaallijnen zijn zo verweven dat er tal van vraagstukken onopgelost blijven tot helemaal op het einde.

De vele Engelse en Franse quotes die te pas en te onpas gebruikt worden, begonnen me na een tijdje wel wat te irriteren. Verder zijn de dialogen wel heel levendig en geloofwaardig. Ook het lokale dialect schemert hier en daar door, maar wordt niet storend.

Paul Jacobs schreef eerder al verschillende boeken met Thomas Breens en Ellen Rademakers in de hoofdrol. Hier en daar wordt daar ook naar verwezen, maar je hoeft de andere boeken zeker niet gelezen te hebben om het verhaal te begrijpen.

««««½

Dood van een egoïst
Paul Jacobs