vrijdag 15 maart 2013

RECENSIE | Hellekind - Bram Dehouck

Hellekind 
Een vader ziet lijdzaam toe hoe zijn zoon een gestoorde persoonlijkheid ontwikkelt en daarmee een stempel drukt op het gezin. Lange tijd slikken hij en zijn vrouw het wangedrag van hun kind, tot de bom barst. Na een hevige confrontatie besluit de vader te doen waartoe geen enkele vader zich in staat acht.
Toen ik de flaptekst van dit boek las, was mijn interesse onmiddellijk gewekt. Wat kan een vader zo ver drijven dat hij zijn bloedeigen kind iets wilt aandoen?

Hellekind deed me met momenten sterk denken aan de thrillers van Franck Thilliez (Recensies lees je hier en hier). Ze zijn psychologisch en wetenschappelijk onderbouwd, hebben altijd een medisch kantje én ze kruipen onder je huid. Zo heb ik mijn thrillers graag. Als ik er op dat moment de tijd voor had gehad, zou ik het boek in één ruk uitgelezen hebben. Hellekind is met 224 pagina's niet al te dik en al lees ik niet graag lijvige boeken, dit boek had best wat dikker mogen zijn.

Bij het begin van het boek had ik grote verwachtingen wat het wangedrag en de gestoorde persoonlijkheid van Sam betrof, maar die verwachtingen werden maar ten dele ingelost. Ik vond hem niet in die mate 'gestoord' dat ik over psychopathie zou spreken. Daarom vond ik Chris' reacties soms ietwat overdreven. Misschien zou het gedrag van Sam nog beter tot uiting komen als het boek dikker was? Langs de andere kant denk ik dat het verhaal een pak ongeloofwaardiger zou zijn als Sam's gedrag veel extremer was.

Hellekind is alleszins beklijvende thriller met een origineel plot en een wel heel onverwacht einde!

Score:
««««


Hellekind
Bram Dehouck
Aantal pagina's: 224
ISBN 9789044519068
Uitgeverij: De Geus (2012)

6 opmerkingen:

  1. Poeh, klinkt wel als een erg heftig boek...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie recensie en vier sterren maakt zeker benieuwd naar dit boek !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben inmiddels fan van Bram Dehouck en inderdaad de boeken van hem zijn altijd net iets te dun. Van Frank Thilliez wil ik al heel lang iets lezen maar het is er nog nooit van gekomen helaas.
    Fijn weekend, Riet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had nog nooit eerder een boek van hem gelezen, maar ben nu wel benieuwd. De boeken van Franck Thilliez zijn echt super, zeker aanraders!

      Verwijderen
  4. Ik vind m ook erg heftig klinken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, dat klinkt echt als een erg indrukwekkend verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen