maandag 11 maart 2013

RECENSIE | Maar buiten is het feest - Arthur Japin


Maar buiten is het feest
Wanneer een succesvolle en geliefde zangeres een rechtszaak aanspant om een jong meisje uit handen van een verkrachter te houden, dreigen aangrijpende gebeurtenissen uit haar eigen verleden openbaar te worden. Met de confrontatie in de rechtszaal zet zij zowel haar privacy en carrière als haar liefde op het spel.
Onder druk van de dreigende publiciteit komen herinneringen boven aan haar jeugd, waarin zij niet alleen zelf misbruikt werd maar ook onophoudelijk bekeken en begluurd. In plaats van zich voor alle blikken te verbergen, kiest zij voor zichzelf en besluit het tegenovergestelde te doen: om zichzelf en haar zusjes te redden, gaat zij de strijd aan met haar tirannieke stiefvader en treedt juist voor iedereen goed zichtbaar naar buiten.
Voor de leesclub op de middelbare school las ik mijn eerste boek van Japin: Een schitterend gebrek. Ik ben nog wekenlang in de ban geweest van het boek en de eerstvolgende boeken die ik daarna las, vielen in het niet bij de magie die Japin wist op te wekken in Een schitterend gebrek.

Ik hoef jullie dus niet te vertellen waarom ik zijn nieuwe boek Maar buiten is het feest koos voor de Boekbloggers Leesclub. Het is dat ik al bekend was met Japin en zijn boeken, want enkel op basis van de cover zou ik het boek nooit hebben uitgekozen. Achteraf bekeken past de cover wel bij het verhaal, bij Zonne's kracht en vrouwelijkheid die tot uiting komt, bijna in de kiem gesmoord door het misbruik in haar jeugd.

Ik moet eerlijk toegeven dat het boek me niet van in het begin meesleepte. Het verhaal heeft wat tijd nodig om zich te ontwikkelen, maar op een gegeven moment greep het me bij de keel en kon ik het niet meer wegleggen. Ik ben dus heel blij dat ik wel moest doorlezen voor de Boekbloggers Leesclub, anders had ik het boek misschien al weggelegd voor het goed en wel begonnen was. Ook het einde was niet wat ik ervan verwachtte, maar het laat wel ruimte voor de lezer om zelf een slot voor dit verhaal te bedenken.

Met Maar buiten is het feest bewijst Japin nog maar eens wat een meesterverteller hij is. Nu eens rauw en realistisch dan weer poëtisch en beeldend vertelt hij het verhaal van een vrouw die ondanks de gruwel uit haar kindertijd zichzelf weet te overstijgen en als een sterke vrouw herrijst.


Score:
««««

Maar buiten is het feest
Arthur Japin
Aantal pagina's: 304
ISBN  9789029584920
Uitgeverij: Arbeiderspers (2012)


IMG_2174-001




Ik las dit boek voor de Boekbloggers Leesclub. Meer info hierover vind je hier en hier.


21 opmerkingen:

  1. Zo interessant om nu al te merken dat er echt verschillende meningen zijn over dit boek. Ik vond het zelf een mooi boek, maar niet echt een die je opnieuw en opnieuw wilt lezen. Dat heb ik met Een schitterend gebrek wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De meningen lopen sterk uiteen, inderdaad. Ik zou dit boek ook niet opnieuw lezen, heb de gruwel wel gehad nu. Een schitterend gebrek zou ik ook eerder opnieuw lezen.

      Verwijderen
  2. Wat een origineel verhaal. Ik heb eigenlijk nog nooit een boek van Japin gelezen, maar heb nu toch dit boek gereserveerd bij de bieb.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Arthur Japin is niet mijn favoriete auteur. Is een goed boek maar niet dat ik nou zelf in mijn boekenkast zou willen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om van Japin je favoriete auteur te maken zou ik je andere boeken van hem aanraden.

      Verwijderen
  4. Ja, het is wel een heel heftige geschiedenis he. Het einde vond ik ook onduidelijk.
    Een paar jaar terug heb ik 'Een schitterend gebrek' gelezen, maar er is me eigenlijk weinig van bij gebleven. Misschien moet ik het eens herlezen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou het zeker aanraden om nog eens te herlezen!

      Verwijderen
    2. Ik zou het je ook zeker aanraden. Een ander heel mooi boek van Japin 'De overgave'!!! Ik typte een aantal citaten in mijn gsm als morele steun op moeilijke momenten.

      Verwijderen
  5. Hij kan heel mooi vertellen, inderdaad. Ik denk dat mijn eerste boek van hem De zwarte met het witte hart was. O nee, dat was het tweede. Eerst De overgave. Allebei erg mooi. Een schitterend gebrek vond ik ietsje minder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De overgave vond ik ook mooi. En De grote wereld vond ik ook heel goed.

      Verwijderen
  6. dit boek heb ik tegenstribbelend gelezen: ik wou het eigenlijk niet weten. Maar wel knap hoe hij de miserie tastbaar maakt... Nu maar even iets vrolijker lezen, daar ben ik wel aan toe!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad nogal zware kost. Afwisseling kan deugd doen na zo'n boek.

      Verwijderen
  7. Ik heb nu toch wel zin om heb boek te lezen! Ik moet namelijk nog beginnen voor de leesclub, ajajaj! Nu zal het boek mij zodanig hard in de ban moeten houden om er voor te zorgen dat ik het op tijd uit heb.
    Ellen
    PS Don't blaim me, ik wou er echt eerder in beginnen, maar ik moest plots voor school heel veel boeken lezen... (so blaim the teachers!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Schoolboeken hebben natuurlijk voorrang he! Ben heeeel benieuwd wat jij van het boek gaat vinden!

      Verwijderen
  8. Ik lees een hoop verschillende meningen over dit boek. Maar ik denk niet echt dat het iets voor mij is

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De meningen lopen sterk uiteen, Lieke. Misschien is één van zijn andere boeken meer jouw ding?

      Verwijderen
  9. Arthur Japin is inderdaad een geweldige schrijver. Een mooi recensie ook !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Klinkt als een supergoed boek, ik ga m onthouden :)

    BeantwoordenVerwijderen