vrijdag 29 maart 2013

RECENSIE | Tunnelkoorts - André Boesberg

Vlaanderen, 1916. Een granaatinslag doodt de ouders van Willem. Zijn zwijgzame en norse grootmoeder komt bij hem op de boerderij wonen. Op een dga krijgt Willem bezoek van een vroegere schoolvriend, Karel, die op weg is naar de loopgraven. Willem grijpt met beide handen de kans om het leven op de boerderij achter zich te laten en vertrekt met Karel naar het front. Willem is niet voorbereid op de gruwel die hem te wachten staat en de oorlog zal zijn leven en dat van zijn vriendin Marieke voorgoed veranderen.

Het verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van hoofdpersoon Willem. Enerzijds is er de verhaallijn over zijn belevenissen aan het front, anderzijds zijn er ook een aantal geheimzinnige gebeurtenissen in zijn dorp. Wat heeft zijn buurman Eykens te verbergen? En wat heeft zijn grootmoeder hiermee te maken? Gaandeweg krijg je antwoorden op de verschillende vragen die spelen in het leven van Willem en zijn vriendin Marieke. Je weet al op voorhand dat Willem de oorlog overleefd heeft door cursief gedrukte flashbacks. Ook zijn leven aan het front wordt heel realistisch beschreven.

Mijn verwachtingen van dit boek waren erg hooggespannen. Er is maar weinig goede fictie over de Eerste Wereldoorlog vind ik persoonlijk en ik was dus erg benieuwd naar dit jeugdboek. Mijn verwachtingen zijn ten dele ingelost. Het is een spannend boek, dat een goed beeld schetst van de gruwelen van de Eerste Wereldoorlog. Langs de andere kant vond ik de verhaallijnen die zich in het dorp afspeelden veel interessanter dan de scènes aan het front en dat vond ik jammer. De auteur schetst een beeld van een Willem die veel ouder lijkt dan de 12 jaar die hij in het boek is. Hij heeft een vriendinnetje, doet mannenwerk aan het front, ... Tijdens het lezen had ik dus de hele tijd een beeld van een veel oudere jongen voor ogen. Misschien dat jongere lezers zich beter kunnen identificeren met het hoofdpersonage?

Tunnelkoorts is een spannend jeugdboek dat jongeren doet nadenken over leven en dood en over de gruwel van nog niet zo heel lang geleden.

«««½

Tunnelkoorts