donderdag 11 april 2013

RECENSIE | Allemaal willen we de hemel - Els Beerten

 Jef droomt ervan om een held te worden, liefst samen met zijn beste vriend Ward. Voor zijn zus Renée hoeft dat heldendom niet zo nodig. Zij heeft genoeg aan Ward, zijn hemelse saxofoonspel, en zijn fluwelen blik.

Maar het is 1943. Midden in de oorlog. Aan het oostfront wordt een bikkelharde strijd gevoerd tegen de Russen. De Duitsers lijden er grote verliezen en hebben dringend dappere jongemannen nodig om hen bij te staan. Voor de jongens een gedroomde kans om held te worden. Voor volk en vaderland. Voor een betere wereld. Ward vertrekt liever vandaag dan morgen. Maar zo denkt lang niet iedereen er over.


Vanaf de eerste pagina werd ik meegesleept in de levens van de hoofdpersonages. Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende perspectieven. Jef, Ward, Renée en Remi (het kleine broertje) vertellen elk hun versie van de feiten. In begin moest ik even wennen aan al die perspectiefwissels, maar eens ik in het boek zat, kon ik niet meer stoppen met lezen. Eigenlijk zindert het nog altijd na in mijn hoofd. De verschillende perspectieven komen ook terug in de thematiek van het boek. We willen allemaal gelukkig zijn en het goede doen, maar 'geluk' en 'goed' zijn begrippen die voor iedereen anders zijn. Keuzes die we op bepaalde momenten in het leven maken, achtervolgen ons de rest van ons leven.

Allemaal willen we de hemel is spannend, ontroerend en heeft een heel onverwacht einde. Eerst was ik echt ondersteboven van het slot. Ik had zo gehoopt op een happy end voor iedereen, maar een happy end betekent niet voor iedereen hetzelfde. Nog iets om over na te denken als je het boek leest/gelezen hebt.

Het boek is geschreven door een Vlaamse en ik heb genoten van het duidelijk Vlaamse taalgebruik. Een aangename afwisseling als je veel Nederlandse boeken leest. Dit lijvige boek is eigenlijk een jeugdboek, maar dat ben ik tijdens het lezen compleet uit het oog verloren. Een geweldig mooi boek, vanbinnen en vanbuiten, over opgroeien, keuzes maken én muziek.

Meer informatie over Els Beerten en haar boeken vind je op elsbeerten.com.


Score:
«««««

Allemaal willen we de hemel
Els Beerten
ISBN 9789045106199
Aantal pagina's: 498
Uitgeverij: Querido (2008)

14 opmerkingen:

  1. Lijkt me een erg mooi verhaal. De titel vind ik echt schitterend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het eerst een vreemde titel, maar hij past wonderwel bij het verhaal.

      Verwijderen
  2. ziet er een intersant boek uit.

    hoe kom jij allemaal aan deze boeken ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik leen vaak bij de bib, ik koop er af en toe en ik krijg er ook wel eens toegestuurd van uitgeverijen bv.

      Verwijderen
  3. wil ik zeker een keer lezen! Els Beerten is een erg goede schrijfster, lopen voor je leven is ook een aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze heb ik een tijdje geleden gelezen voor school en ik moet zeggen dat ik het ook echt een mooi verhaal vond!
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb hem zelfs twee keer gelezen. Eén keer voor mezelf en een keer voor school. Bij de tweede keer had ik het geluk dat de auteur op bezoek kwam; dat maakte het extra interessant!
      Katrien

      Verwijderen
    2. Oh wauw, dat lijkt me echt geweldig!

      Verwijderen
  5. Het lijkt me een heel mooi verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit boek staat heel erg hoog op mijn leeslijstje. Ik hoor en lees er zoveel positiefs over! Zoals ook nu op jouw blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik heb dit boek gelezen, ik vond het een mooi boek om te lezen. ik heb het boek in een paar avonden uitgelezen (ik lees altijd 's avonds). zeker een aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen