woensdag 3 april 2013

RECENSIE | De minzame moordenaar - Bram Dehouck

Een seriemoordenaar teistert Ieper, de stad waar nog elke avond de doden van de Eerste Wereldoorlog worden herdacht. Binnen het team van de gerechtelijke politie dat de misdrijven moet ophelderen, weet alleen rechercheur Rondelez wie de dader is: hijzelf. Een noodlottige gebeurtenis heeft hem enkele jaren daarvoor veranderd. Hij is begonnen met moorden, maar kan hij ermee stoppen?
Al bij het lezen van de flaptekst kom je te weten dat rechercheur Philip Rondelez de moordenaar is waar zo naar gezocht wordt. Later in het verhaal wordt duidelijk waarom hij deze moorden pleegt. Daardoor werd hij ook voor mij als lezer "de minzame moordenaar". Bijna ongewild kreeg ik sympathie voor het hoofdpersonage. Gebeurtenissen uit zijn verleden rechtvaardigen al zijn moorden, of dat gelooft Philip toch. Dit bijzondere perspectief deed me erg denken aan Hellekind, één van Dehoucks andere boeken. Daarin kijk je naar de wereld door de ogen van een vader die zijn eigen zoon wilt vermoorden. Ook in Hellekind is de moordenaar een minzame moordenaar die de wereld wil beschermen tegen de psychopaat die zijn zoon is.

De Westhoek en Ieper in het bijzonder staan centraal in het boek, één van de redenen waarom het boek me zo aansprak. De Westhoek is een streek die ik heel graag bezoek. Die bijzondere sfeer die er bijna 100 jaar na datum nog rondzweeft, raakt me nog iedere keer. Bram Dehouck doet een aantal rake observaties over Ieper en de sporen die de Eerste Wereldoorlog daar achterliet.

De auteur weet dodelijke ernst en zwarte humor perfect met elkaar te combineren. De minzame moordenaar is een dun boekje (175 pagina's), maar de plot is goed afgerond. Nooit kreeg ik het gevoel dat er iets ontbrak of dat er dingen niet genoeg uitgewerkt waren.

Net als Hellekind is De minzame moordenaar een must read voor fans van een goede, originele psychologische thriller!

Score:
««««

De minzame moordenaar
Bram Dehouck
ISBN 9789044528077
Aantal pagina's: 175
Uitgeverij: Halewyck (2009) - Heruitgave bij De Geus (2013)

5 opmerkingen:

  1. Ik houd wel van zwarte humor dus misschien moet ik ook maar eens iets van deze auteur gaan lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een mooie recensie. Ik ga nu dus ook kennismaken met Bram DeHouck zijn werk. Dank je !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me een goed boek om te lezen, ik hou zelf ook wel van zwarte humor en boeken geschreve. Vanuit misdadigers

    BeantwoordenVerwijderen