zondag 21 april 2013

RECENSIE | De Ooievaarsclub - Imogen Edwards-Jones


Toen Imogen Edwards-Jones voor het eerst probeerde om zwanger te worden, dachten zij en haar man dat het makkelijk zou gaan. Twee jaar later was het nog steeds niet gelukten was er geen oorzaak te vinden voor het uitblijven van een zwangerschap. Na een onsuccesvolle poging om het probleem via kunstmatige inseminatie te proberen, besloten ze over te gaan op ivf. Imogen vertelt wat alle onderzoeken, hormoonbehandelingen, stemmingswisselingen en de pijnlijke teleurstelling van een miskraam met je doen. En dat er gelukkig altijd ruimte blijft voor hoop...


Dit dunne, mooie boekje kreeg ik gratis op het Boekenfestijn. Het was zowat het enige boek tussen de hoop gratis boeken dat me aansprak.

De Ooievaarsclub is een verzameling columns die Imogen schreef tijdens haar ivf-periode. Het zijn allemaal korte hoofdstukjes die bulken van emotie: verdriet en teleurstelling, maar ook humor en hoop. Ze gaat geen enkel onderwerp uit de weg en vertelt openlijk over hormoonbehandelingen, vreemden die in je intieme delen zitten te poken en de druk die zwanger willen worden op je huwelijk kan leggen.

Ik vond het best confronterend om het verhaal te lezen van een vrouw die maar niet voor elkaar krijgt wat veel vrouwen gewoon overkomt zonder het te willen. Ik wist niet veel af van ivf of vruchtbaarheidsbehandelingen, maar na het lezen van dit boek wordt veel duidelijk.

Imogen heeft een vlotte, humoristische schrijfstijl die me nog veel langer had kunnen boeien dan 173 pagina's. Ook een aanrader voor lezers die helemaal niet bezig zijn met zwanger worden!

Score:
««««

De Ooievaarsclub
Originele titel: The Stork Club
Imogen Edwards-Jones
ISBN 9789022994696
Aantal pagina's: 173
Uitgeverij: A.W. Bruna (2008)

4 opmerkingen:

  1. Voor mij zijn de verhalen- of in dit geval column-bundels een échte aanvulling op de andere boeken, welke ik lees. Dit lijkt me een mooi boek. Dank je voor de tip !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk niet dat dit echt een boek voor mij is. Veel te confronterend aangezien ik zelf ook twee keer een miskraam heb gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat erg voor jullie... Ik kan me inderdaad voorstellen dat het dan heel moeilijk ligt.

      Verwijderen
  3. Lijkt me erg moeilijk om mee te maken, en toch erg interessant om over te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen