maandag 1 april 2013

RECENSIE | Haal de vroedvrouw! - Jennifer Worth

 
Het is 1950 als de 22-jarige Jennifer Worth als vroedvrouw komt werken bij de nonnen van Nonnatus House, een kloosterorde die al sinds 1870 actief is in de Londense docklands. Het is een plek waar behalve de politie en de bewoners niemand durft te komen: bordelen, straatbendes en alcoholisten tussen de gebombardeerde huizen. Kinderen worden geboren onder erbarmelijke omstandigheden in huizen zonder elektriciteit en veelal zonder stromend water. Geen gemakkelijke omgeving om in te werken, maar naast deze hardheid en onvermijdelijke drama's ervaart Jennifer Worth onverwachte vriendelijkheid en begrip, altijd vergezeld van een grote dosis Cockney-humor.
Op Vitaya liep nog maar pas geleden de BBC-serie die gebaseerd is op dit boek: Call the midwife. Ik had de serie al gezien voor ik het boek las, dus veel van de gebeurtenissen in het boek kwamen mij al heel bekend voor. Toch kon dit de pret niet drukken. In het boek vond ik de verhalen veel beter uit de verf komen dan in de serie.

Tijdens het lezen dacht ik bijna de hele tijd: Dit kan niet waar zijn! De verhalen die Jennifer Worth vertelt, zouden in deze tijd gewoon onvoorstelbaar zijn en de omstandigheden waarin vrouwen vroeger hun kinderen baarden komen nu bijna prehistorisch over. Sommige verhalen zijn tragisch, anderen toveren een glimlach op je gezicht, maar ze getuigen allemaal van het boeiende leven dat Jennifer Worth geleid heeft. Doorspekt met een grote portie humor, schuwt ze geen enkel aspect van de verloskunde. Vreugde, verdriet, liefde en pijn - dit boek heeft het allemaal.

Haal de vroedvrouw! is niet het enige boek dat Jennifer Worth schreef over haar leven als vroedvrouw, het boek maakt deel uit van trilogie. De volgende twee delen (Shadows of the Workhouse en Farewell to the East End) zijn nog niet naar het Nederlands vertaald, maar ze lijken mij zeker de moeite waard! Dit eerste deel is alvast een echte aanrader!

Score:
««««

Haal de vroedvrouw!
Originele titel: Call the midwife
Jennifer Worth
ISBN 9789047203537
Aantal pagina's: 344
Uitgeverij: Artemis & Co (maart 2013)

9 opmerkingen:

  1. Ik heb dit boek al een tijdje in het engels op mijn reader staan, maar wist niet wat ik ervan moest verwachten...de serie ken ik niet maar nu ik jouw bespreking heb gelezen, lijkt het me toch wel de moeite waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmm. Denk niet dat dit een boek voor mij is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik volg de televisie serie en die vind ik echt heel erg leuk. Maar ik weet niet of het boek wel iets voor mij is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmm. Klinkt wel erg leuk om een keer te lezen :D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De serie komt binnenkort ook op Nederland 2 en die lijkt me erg mooi! Misschien dat ik het boek ook wel ga lezen als de serie me bevalt, of ik ga het boek lezen voor ik de serie kijk haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb het boek gelezen en het is echt een aanrader.
    Ik lees heel graag oorlogsromans en deze... is bij mijn tot m'n persoonlijke top 10 gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben momenteel het tweede seizoen aan het bekijken en ben nu ook begonnen in het boek. Ik vind het boek net als jij goed en zeker omdat je nog meer details krijgt en een kijkje in de gedachten van Jenny. Toch vind ik dat het boek niet zo goed geschreven is. Ze herhaalt heel veel dingen vind ik. Ik heb de trilogie gekocht voor m'n ereader (in het Engels), dus dat viel best wel goedkoop uit. Echt een aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoor vaak dat het tweede deel niet zo de moeite is? Ik heb zelf tot nu toe alleen nog maar het eerste deel gelezen.

      Verwijderen