maandag 22 april 2013

RECENSIE | Het Duivelskind - Maria Genova & Angel van der Vecht

 

Het meisje Angel groeit op in een benauwend milieu. Langzaam maar zeker raken haar ouders ervan overtuigd dat Angel een 'duivelskind' is. Om haar te 'genezen' beginnen ze Angel te mishandelen en te misbruiken. Via Angels school wordt jeugdzorg ingeschakeld. Maar omdat men niet ingrijpt wanen haar ouders zich onaantastbaar. Onder de ogen van een gezinsvoogd en een maatschappelijk werkster gaan de mishandelingen, de vernederingen en het misbruik onverminderd door. Wanneer jaren later het misbruik naar buiten dreigt te komen besluit haar vader een einde aan Angels leven te maken...
Wat een heftig boek is dit! Ik bleef echt verbluft achter na het lezen van dit boek. Ik heb het in één ruk uitgelezen en bleef met een boel vragen achter. Niet alleen de gruwelijkheden die Angel gedurende ongeveer 25 jaar moest doorstaan lieten een diepe indruk op mij na, ook de reactie van Jeugdzorg vond ik gewoon onwaarschijnlijk. Hoe kan het dat zo'n instantie een kind keer op keer ofwel gewoon terugstuurt naar haar ouders ofwel gewoon in de steek laat? Waarom grijpt niemand in?

Ik heb in het verleden wel vaker boeken gelezen van/over kinderen die in hun jeugd mishandeld werden en bijna altijd hadden ze een ze-leefden-nog-lang-en-gelukkig-einde. Nog nooit eerder werd ik zo geconfronteerd met de sporen die misbruik een leven lang achterlaten. Angel wordt dan wel niet langer misbruikt, ze heeft wel nog altijd last van een dissociatieve stoornis en ze heeft heel veel moeite om een gewoon leven te leiden. Ik vind Angel echt een heel sterke en moedige vrouw en ik heb onnoemelijk veel respect voor haar en voor de manier waarop ze in het leven staat.

In iedere klas wordt er minstens één kind te mishandeld of seksueel misbruikt, lees ik in het nawoord van Maria Genova. De gedachte dat er vroeger ook in mijn klas een kind mishandeld werd zonder dat ik iets doorhad, kan ik niet meer van me afschudden...

Neem ook zeker eens een kijkje op Angels eigen website: angelssite.nl.

Score:
«««««

Het Duivelskind
Maria Genova & Angel van der Vecht
ISBN 9789089752390
Aantal pagina's: 224
Uitgeverij: Just Publishers (februari 2013)

8 opmerkingen:

  1. Jeetje, dat klinkt als en ontzettend heftig verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat vond je van de schrijfstijl? De boekpresentatie van Duivelskind was bij mij in de boekwinkel! Ik heb twee andere boeken van Genova gelezen waarvan ik de verhalen wel sterk vond, maar de schrijfstijl niet zo fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel leuk dat je er in real life bij was (en dat je werkt in een boekwinkel, wauw)! Ik heb nog geen andere boeken van Genova gelezen, maar heb me bij dit boek niet gestoord aan de schrijfstijl. Bij dit soort boeken vind ik dat ook niet zo belangrijk als bij een roman bijvoorbeeld.

      Verwijderen
  3. Nadat je zei dat jij het boek al gelezen had, heb ik het meteen even op je blog opgezocht.
    Mooie recensie Annelies!
    Lijkt mij een heel aangrijpend boek.

    BeantwoordenVerwijderen