zaterdag 13 april 2013

RECENSIE | Jeugdzonde - Almar Otten

De evangelische tv-presentator Jan Kees Kreupel wordt ontvoerd. Lineke Tesinga kent hem van vroeger, toen hij leraar was op haar middelbare school. Houdt zijn ontvoering verband met het geheime, perverse boek dat destijds op school circuleerde? Het is nooit bekend geworden wie de schrijver ervan was. Kort daarna wordt een bekend rechts-orthodox politicus vermoord. En archiefstukken over de godloochenaar Spinoza blijken verdwenen. Is er een connectie? Wat voert de fanatieke Susanne van Bijler, Linekes oud-klasgenote, in haar schild? Alles wijst in de richting van een persoon die het gemunt heeft op zwaar christelijke gelovigen.

Op het eerste zicht deed dit boek me sterk denken aan de boeken van Dan Brown: een spannende thriller met historische en religieuze elementen. Nu heb ik nog nooit een boek van Dan Brown gelezen, maar Jeugdzonde wou ik heel graag een kans geven. Eerlijk gezegd had ik er geen idee van wie Spinoza eigenlijk was. De naam kwam me vaag bekend voor, dus ik ben tijdens het lezen wel nog een paar dingen gaan googelen, kwestie van wat meer inzicht in het verhaal te krijgen.

Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende standpunten, dat maakt dat het boek blijft boeien. Sommige personages vond ik jammer genoeg niet zo goed uitgewerkt. Almar Otten weet heden en verleden op een schitterende manier met elkaar te verweven. Alle puzzelstukjes passen mooi in elkaar tot je het hele plaatje voor je ziet.

Dit boek is een aanrader voor liefhebbers van mysterieuze (soms best lugubere) thrillers en (religieuze) geschiedenis.

Score:
«««½

Jeugdzonde
Almar Otten
ISBN 9789021808512
Aantal pagina's: 320
Uitgeverij: Sijthoff (maart 2013)

Ik las dit boek voor de Not Just Any Book Club. Meer info hierover vind je hier.

2 opmerkingen:

  1. Ik vind het altijd goed als een boek ervoor zorgt dat je meer informatie gaat (proberen te) verzamelen. Dat had ik bijvoorbeeld met de Secret Scouts: ik werd best geïnteresseerd in Leonardo da Vinci.

    BeantwoordenVerwijderen