maandag 15 april 2013

RECENSIE | Strak blauw - Renée van Marissing

Hoe houd je jezelf staande als het leven ongefilterd binnenkomt? Als alledaagse prikkels voelen als een bombardement? Waar kun je dan schuilen? Door het bouwen van maquettes probeert kunstenaar Laura grip te krijgen op de realiteit, en als de zorgzame An in haar leven komt lijkt alles op zijn plek te vallen. Maar liefde biedt niet altijd alleen een schuilplaats, het kan ook een wankel evenwicht verstoren. Langzaam maar zeker glijdt Laura af, totdat alles in een hallucinerende, nachtelijke trip volledig escaleert.
Strak blauw is geschreven in de ik-vorm, vanuit het standpunt van Laura. Het is erg chaotisch geschreven, net zoals de gedachten in Laura's hoofd. Tijdens het lezen voelde ik echt haar verwarring, haar vertwijfeling en verdriet. Laura heeft een heel broze persoonlijkheid. Ze doet haar best om zich staande te houden in deze wereld, maar langzaamaan zakt ze weg in een diepe depressie.

Af en toe was ik niet mee met de bokkensprongen die Laura's gedachten maakten en daardoor vond ik het soms moeilijk om te blijven lezen. Toch heb ik doorgebeten, niet alleen om te weten wat er zou gebeuren op de hallucinerende, nachtelijke trip uit de boekomschrijving, maar ook omdat Laura's personage door mijn hoofd bleef spoken op momenten dat ik niet las.

Renée van Marissing heeft met Strak blauw een meeslepend, droevig verhaal neergepend, dat je na het lezen nog lang zal bijblijven.

Strak blauw is genomineerd voor de Dioraphte Jongerenliteratuur Prijs 2013, hier kun je stemmen op je favoriete boek.

«««½