woensdag 24 april 2013

RECENSIE | Vreugdekind - Maureen Lang

In het dagboek uit 1849 van haar betovergrootmoeder Cosima leest Natalie een confronterend familiegeheim. Het dwingt haar de waarheid onder ogen te zien: haar zoontje lijdt aan het fragiele X-syndroom.
Een paar jaar geleden heb ik dit boek al een keer gelezen, maar ik heb het toen niet uitgelezen. Ik kan me niet herinneren waarom eigenlijk, want ik heb echt genoten van dit boek. De auteur legt op een aangename manier het verband tussen heden en verleden zonder dat het ooit ingewikkeld wordt. Alle personages zijn goed uitgewerkt en ik ontwikkelde voor bijna allemaal een spontane sympathie.

Natalie en haar familie zijn heel gelovig en betrekken alles wat hen overkomt op God en op Zijn wil. Na een tijdje ging ik me hier wel aan ergeren. 

Ondanks het zware thema is het boek geschreven in een luchtige stijl die je uitnodigt om te blijven lezen. Ook bevat het een aangename dosis ouderwetse romantiek, vooral in het verhaal van Cosima.

Score:
«««½

Vreugdekind
Originele titel: The Oak Leaves
Maureen Lang
ISBN 9789029718448
Aantal pagina's: 370
Uitgeverij: Kok (2007)

3 opmerkingen:

  1. Ik hou wel van luchtige boeken zo tussendoor. Zeker met een vleugje ouderwetse romantiek! Het klinkt als een leuk boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb niet echt een probleem met boeken waarin religie voorkomt, maar wanneer het heel erg dik wordt aangezet dan haak ik al snel af.

    BeantwoordenVerwijderen