woensdag 8 mei 2013

RECENSIE | At Summer's End - Kim de Bruin

 
Een complete verandering in het leven van de 15-jarige Lynn valt samen met de komst van de zomer. Met de verhuizing naar haar vader in het huis aan zee, laat ze haar moeder en het vertrouwde leven achter zich. Ineens heeft ze ook het gezelschap van zijn nieuwe vrouw en haar drie kinderen. Lynn moet erg wennen aan haar stiefmoeder, nieuwe broers en zusje. Met de jongere Leigh en Robin kan ze het goed vinden, maar haar 18-jarige stiefbroer Brandon keurt haar geen blik waardig en weigert een woord met haar te wisselen. Al snel begint Lynn een enorme hekel te krijgen aan hem en zijn afstandelijke houding. Wanneer Lynn voor het eerst tot over haar oren verliefd wordt, lijkt haar leven mooier en leuker dan ooit tevoren. Echter zorgt een dramatische gebeurtenis er voor dat Lynn zich meer en meer in zichzelf terugtrekt. At summer’s end is het verhaal van een gewoon meisje dat zich staande probeert te houden in een wereld waarin na de zomer niets meer hetzelfde zal zijn.
Een mooie cover en een raadselachtige flaptekst. Meer was er niet nodig om mij aan het lezen te krijgen in het debuut van de 21-jarige Kim de Bruin.

Lynn is nog maar 15, maar toch heel volwassen voor haar leeftijd, mede door alle dingen die ze in haar jonge leven al heeft meegemaakt. Ik denk dat haar personage erg herkenbaar is voor veel jonge meiden. Naast Lynn speelt ook haar stiefbroer Brandon een prominente rol in het verhaal. Hem vond ik misschien nog wel het boeiendste personage. Waarom is hij zo stil? Wat is zijn verhaal? Net als Lynn leer je hem gaandeweg beter kennen en dan verandert hij van een irritante zak in een attente rots in de branding.

Zeker naar het einde toe wordt dit boek een echte pageturner. In de proloog schemerde al door dat er Brandon iets ernstigs zou overkomen, dus ik wou echt graag weten wat. Nadat ik de laatste digitale bladzijde omgeslagen had, heb ik mijn e-reader met een zucht dichtgeklapt. Oef! At Summer's End is een Young Adult-boek en ik had zeker niet verwacht dat er zoveel diepgang in zou zitten of dat er zulke heftige onderwerpen aan bod zouden komen. Dit boek gaat nog een hele tijd in mijn hoofd zitten... Gelukkig is er nog een vervolg in de maak!

Score:
««««

At Summer's End
Kim de Bruin
ISBN 9789081954365
Aantal pagina's: 261
Uitgeverij: LetterRijn (mei 2013)

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar.

6 opmerkingen:

  1. Jeetje, nu ben ik toch wel erg nieuwsgierig naar dit boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook erg nieuwsgierig naar het vervolg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga het meemaken vrijdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kan dit boek aan iedereen aanraden! Zodra je er in zit, laat het je niet meer los!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt een aanrader voor iedereen! Het is een ingrijpend verhaal dat je in zijn greep houdt van begin tot eind! Het is een achtbaan van gebeurtenissen en emoties, en zeker de moeite waard om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze wil ik ook ooit nog een keer lezen. Ben hier heel benieuwd naar!

    BeantwoordenVerwijderen