donderdag 16 mei 2013

RECENSIE | De Laatkomer - Dimitri Verhulst

Om zich alsnog te kunnen verzoenen met zijn leven, verlaat Désiré Cordier het pad zoals dat richting graf voor hem was uitgestippeld. Hij neemt wraak op zijn matte, liefdeloze burgermansbestaan door te doen alsof hij dementeert. Zijn gevoel van eigenwaarde, dat door zijn huwelijk was aangetast, wint hij terug als hij op een heuglijke dag, gezond en wel, in een tehuis voor seniele bejaarden wordt geplaatst. Hij belazert de kluit op virtuoze wijze door zich voor te doen als demente en incontinente grijsaard die op zijn einde afstevent. De rol van zijn leven, en die wordt nóg veelbelovender als er opeens een demente jeugdliefde in het tehuis opduikt.
Dimitri Verhulst is één van de bekendste schrijvers van de Lage Landen. Hij won al verschillende prijzen, waaronder de Gouden Uil Publieksprijs voor De Helaasheid der Dingen. Toch moet ik eerlijk toegeven dat ik nog nooit eerder iets van hem gelezen had. Toen uitgeverij Atlas Contact me vroeg of ik geïnteresseerd was in een vooruitexemplaar van De Laatkomer, heb ik nochtans geen moment getwijfeld. Alleen de flaptekst deed me al gniffelen. Dit zou wel eens een heel vermakelijk boek kunnen zijn!

De Laatkomer is geen dik boek, maar het is zijn gewicht in goud waard. Wat een magistraal boek! Vanaf de eerste zin werd ik helemaal meegezogen in het leven van Désiré en in het toneelstuk dat zijn leven uiteindelijk wordt. Désiré was bibliothecaris en boekenwurm, dat is vaak al genoeg om mijn sympathie op te wekken voor een personage, maar hij is daarnaast ook nog eens ongelooflijk spitsvondig en grappig.

Ondanks het feit dat er een quasi permanente glimlach op mijn gezicht gebeiteld zat tijdens het lezen, is het tegelijk een erg triest verhaal. Een 74-jarige man die zo teleurgesteld is in zijn levensloop dat hij het rusthuis als zijn enige uitweg ziet. Daar wordt Désiré volgestopt met (kalmeer)pillen, gefixeerd - kortom: hij wordt behandeld als een demente bejaarde. En wat misschien nog wel het ergste is: zijn omgeving denkt dat het er allemaal niet toe doet, want hij beseft het toch niet. De harde realiteit voor veel dementerende bejaarden die hun ziekte helaas niet veinzen...

«««««

De Laatkomer
Dimitri Verhulst