zondag 12 mei 2013

RECENSIE | De laatste sterft - Tess Gerritsen

De levens van drie kinderen raken door extreem gruwelijke gebeurtenissen met elkaar verweven: eerst worden hun families vermoord, daarna hun pleeggezinnen. Ze blijven als enige overlevenden over. De kinderen worden in veiligheid gebracht op de streng beveiligde kostschool Evensong, een internaat voor zwaar getraumatiseerde kinderen dat is opgericht door leden van de Mefisto Club. Maura Isles vertrouwt de gang van zaken op de school niet en wil dat de zestienjarige Julian 'Rat' Perkins, die ze kent van een eerdere zaak en ook op Evensong verblijft, een ander onderkomen zoekt. Jane en Maura storten zich op het onderzoek naar de moorden op de families en zetten hun eigen levens op het spel om de kinderen te beschermen. Kunnen ze het gevaar op tijd afwenden?
Al sinds de serie voor het eerst op tv verscheen, ben ik fan van Rizzoli & Isles. Alleen had ik - shame on me - nog nooit een boek van Tess Gerritsen gelezen. En dus waagde ik me aan De laatste sterft, haar recentste thriller. Er wordt regelmatig verwezen naar gebeurtenissen in vorige boeken plaatsvonden, maar dat stoorde me niet. Integendeel, ik ben alleen maar nieuwsgierig geworden naar Gerritsens andere thrillers.

Wat ik zo leuk vind aan thrillers is dat ik zelf mee op zoek kan gaan naar de dader, mee kan denken. Ik was dus volop bezig alle clous op een rijtje te zetten in mijn hoofd om tot een mogelijke verdachte te komen (ja serieus, zo lees ik politiethrillers), verschijnt er opeens één of andere blonde dame die eventjes komt vertellen waar het hele verhaal om draait en wat er juist aan de hand is... Wat een anticlimax! Maar ik lees gewoon stug door, want dat boek moet uit en wat blijkt? De echte climax moet nog komen en ik ben gewoon compleet op het verkeerde been gezet. Heerlijk! Niets is wat het lijkt in De laatste sterft.

Tess Gerritsen heeft met deze tiende Rizzoli & Isles-thriller haar sporen al ruimschoots verdiend én ze heeft er weer een fan bij!

««««½

De laatste sterft