vrijdag 10 mei 2013

RECENSIE | De Wintergeest - Kate Mosse

De wintergeest 
In de winter van 1928 reist de jonge Frederick Watson door een verlaten gebied in Frankrijk. Al jaren wordt hij achtervolgd door de dood van zijn broer, die is omgekomen in de loopgraven van Vlaanderen. Nu heeft hij zelf de leeftijd bereikt waarop zijn broer stierf en is hij op de vlucht voor zijn verleden. Als Frederick in een sneeuwstorm terechtkomt, zoekt hij onderdak in een klein dorpje. Ondanks de ijzige kou hebben de dorpelingen zich in traditionele klederdracht gehuld en maken ze zich op voor een jaarlijks dorpsfeest. Frederick voelt zich aangetrokken tot een prachtige vrouw, Fabrissa, met wie hij zich eindelijk weer gelukkig voelt. Maar als de volgende dag aanbreekt is de vrouw verdwenen. Frederick besluit naar haar op zoek te gaan in de bergen, langs paden die al eeuwen worden bewandeld door de dood, op plekken waar het verleden nog lang niet voorbij is.
Al een hele tijd ligt Mosse' nieuwe boek Citadel op mij te wachten, maar iedere keer als ik er aan wil beginnen deins ik een beetje terug omdat het nogal dik is voor mijn doen. De Wintergeest heeft schijnbaar dezelfde magische combinatie van geschiedenis en mystiek die typisch is voor haar boeken, maar is vele malen dunner, en naar zal later blijken, ook vele malen minder spannend.

Gelukkig heeft de dikte (of het gebrek daaraan) weinig invloed op de sfeerschepping of de personages, ook al is de schrijfstijl anders dan de bekende Languedoc-trilogie. Ik kon me heel gemakkelijk inleven in het ietwat depressieve personage van Freddy. Nadat zijn broer sneuvelt in de Eerste Wereldoorlog kan hij zijn verdriet niet verwerken. Jaren later stort hij mentaal helemaal in en wordt hij opgenomen in een sanatorium. Nog later gaat hij in zijn eentje door Frankrijk reizen in de hoop zijn leven weer op de rails te krijgen. Dit alles brengt hem echter geen verlichting en het verdriet om George blijft zijn leven beheersen. Het zoeken naar Fabrissa leidt Freddy niet alleen ongewild terug naar de tijd van de Katharen, het brengt hem ook de verlichting waar hij al jaren naar op zoek is.


De Wintergeest is een meeslepende tijdreis die je van het interbellum helemaal naar de 14de eeuw voert en weer terug. De mooie zwart-wittekeningen van Brian Gallagher vullen het geheel goed aan. Ik miste alleen die spanning die bij o.a. Het verloren labyrint zo overduidelijk aanwezig is.

Score:
«««½

De Wintergeest
Originele titel: The Winter Ghosts
Kate Mosse
ISBN 9789000304585
Aantal pagina's: 224
Uitgeverij: Van Holkema & Warendorf (2009)

7 opmerkingen:

  1. Het enige boek van Kate Mosse, dat ik gelezen heb is 'Het verloren labyrint'.(528 blz.) Hier heb ik van genoten. Ben nu wel benieuwd naar 'De Wintergeest'. Mooie review !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb al meer positieve reacties voorbij zien komen, maar wordt nu toch wel heel erg nieuwsgierig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo! Nou ben ik flink nieuwsgierig geworden. Hij staat nu zeker op mijn lijstje :) Dankjewel voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan Sophie! Ben benieuwd of jij het ook goed vindt.

      Verwijderen