maandag 20 mei 2013

RECENSIE | Dodencirkel - Elly Griffiths

Dodencirkel - Elly Griffiths 
Als ze niet bezig is met opgravingen van beenderen of andere archeologische vondsten, geeft Ruth Galloway colleges aan de universiteit. Ze woont aan de rand van de afgelegen en verlaten Saltmarsh, een indrukwekkend moerasgebied in Norfolk, dat grenst aan de Noordzee. Ze heeft eigenlijk alleen katten als gezelschap. Ze houdt van het ontoegankelijke gebied en voelt zich er nooit eenzaam. Wanneer er een kinderskelet wordt gevonden op de vindplaats van een palencirkel in het moeras, waar Ruth eerder opgravingen heeft gedaan, wordt zij benaderd om de beenderen te dateren. Het skelet blijkt tweeduizend jaar oud, tot grote teleurstelling van inspecteur Harry Nelson, die Ruths hulp had ingeroepen. Hij had gehoopt dat de beenderen van Lucy waren, een meisje dat al tien jaar vermist wordt. Sinds haar verdwijning krijgt Nelson brieven over Lucy met bizarre verhalen vol verwijzingen naar offerrituelen en met Keltische en Bijbelse teksten. Dan verdwijnt opnieuw een meisje, en Nelson krijgt eenzelfde soort brief over haar. Terwijl de brievenschrijver dichterbij komt en het moeras zich van zijn meest verraderlijke kant laat zien, wordt Ruth het onderzoek in getrokken en brengt haar forensisch archeologische kennis haar in levensgevaar.
De omschrijving van dit boek deed me in eerste instantie denken aan de boeken van Sharon Bolton en die vind ik allemaal even goed. Ik had dit boek ook graag zo geweldig gevonden, maar jammer genoeg kon het verhaal me niet meeslepen.

Ruth is een erg sympathiek hoofdpersonage, dat wel. Ze is geen topmodel, maar een gewone vrouw zoals jij en ik. Dat maakt het erg makkelijk om je in te leven. Ook Harry Nelson kon op veel sympathie van mijn kant rekenen. Met de mannen uit Ruths verleden had ik minder voeling. Ze bleven voor mij beperkt tot een opsomming van kenmerken en feiten, zonder echt menselijk te worden.

Verder vond ik het heel interessant om meer te weten te komen over archeologie. De auteur baseerde deze informatie op de ervaringen van haar echtgenoot, die zelf archeoloog is. De informatie zit mooi en geloofwaardig in het verhaal verwerkt.

Dodencirkel begon erg veelbelovend, maar mede door de nogal voorspelbare plot kon het verhaal me niet echt boeien en eindigde het een beetje in een sisser.

Score:
«««

Dodencirkel
Originele titel: The Crossing Places
Elly Griffiths
ISBN 9789032511487
Aantal pagina's: 270
Uitgeverij: De Kern (2009)


2 opmerkingen:

  1. Heerlijk wanneer je behalve van de spanning van een boek ook nog kunt genieten van meer achtergrondinfo, zoals hier archeologie ! Dat gebeurt tegenwoordig gelukkig steeds vaker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer dat het voorspelbaar is.. Toch klinkt het als een goed boek!

    BeantwoordenVerwijderen