maandag 6 mei 2013

RECENSIE | Drift - Peter Van Beek

 
Aan boord van de veerboot naar Texel vindt rechercheur Lone Telander het bevroren lichaam van een oudere man in een achtergebleven vrachtwagen. Ze beseft meteen dat deze moord niet op zichzelf staat en vraagt versterking. De dood van de man blijkt het begin van een reeks gruwelijke moorden, waarbij Lone en haar collega's volledig in het duister tasten. Totdat de moordenaar wel heel erg dichtbij komt...

Vanaf de eerste bladzijde werd ik meegezogen in de leefwereld van Lone Telander. Ze is een bijzondere vrouw waar ik eerst moeilijk hoogte van kreeg, maar die me wel erg intrigeerde. Ik wilde graag meer te weten komen. Niet alleen over Lone, maar ook over de moordenaar die verschillende gruwelijke moorden op zijn geweten heeft. Wat drijft deze man? Is er een link tussen de slachtoffers of gaat de moordenaar willekeurig te werk? Ik betrapte mezelf er regelmatig op dat ik in ware politiestijl aan het meedenken was met de rechercheurs. Jammer genoeg wordt al vrij vroeg in het boek duidelijk wie de dader is of zou kunnen zijn. De spanning maakt op dat moment even een vrije val: is dit het? Maar al snel daarna maakte mijn teleurstelling plaats voor een ander soort opwinding: krijgen ze deze griezel nog op tijd te pakken? 


Het verhaal is geschreven in een prettige stijl die makkelijk wegleest. Korte, flitsende zinnen zorgen ervoor dat alles snel lijkt te gaan. De gebeurtenissen volgen elkaar dan ook in sneltempo op. Regelmatig wordt er overgeschakeld naar het perspectief van de slachtoffers waardoor je bijna deel gaat uitmaken van hun lijden en nog harder hoopt dat ze op tijd gevonden zullen worden.


Drift is een makkelijk weg te lezen boek (ideaal voor op vakantie!), met een intrigerend hoofdpersonage en een sterke plot. Dit boek is de eerste Lone Telander-thriller in wat hopelijk een hele reeks gaat worden!

Score:
««««

Drift
Peter Van Beek
ISBN 9789461090775
Aantal pagina's: 300
Uitgeverij:  De Crime Compagnie (april 2013)

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar.

3 opmerkingen: