dinsdag 14 mei 2013

RECENSIE | Paniekspinnen - Bibian Harmsen

Bibian Harmsen, grafisch vormgever, heeft een druk leven met man, kinderen en haar band. Haar enige probleem is dat ze niet kan kiezen wat ze werkelijk wil. Tot ze in november 2011 in het ziekenhuis hoort dat ze alvleesklierkanker heeft. De prognose is slecht. Sindsdien doet ze wat ze van kinds af aan eigenlijk het liefste doet: schrijven, op haar weblog, dat inmiddels meer dan 3000 pageviews per dag heeft. ‘Paniekspinnen’, noemt ze het, zoals poezen die bang zijn of pijn hebben soms ook gaan spinnen. Ze komt door haar ziekte met één been in een heel andere wereld: gesprekken met de oncoloog in het ziekenhuis, het kiezen van een grafkist, pijnlijke gesprekken over haaruitval met een nietsvermoedende kapper en het oefenen van ‘palliatief handenknijpen’ met haar man. Ondertussen gaat het gezinsleven door:liedjes zingen met haar kinderen, uitstapjes maken, Sinterklaas vieren en eigenlijk ‘heel gelukkig zijn, afgezien van die pancreaskanker dan’.
Als je weet dat er geen hoop meer is op genezing, hoe kan je dan nog genieten van de tijd die je nog rest? Hoe maak dat alles nog de moeite waard? Ik kan het me alleen maar proberen in te beelden. Bibian Harmsen maakte het allemaal mee en schreef haar ervaringen neer.

De emotionele en lichamelijke pijn, haar familie, de slechte band met haar ouders, de liefde die ze krijgt van vrienden, herinneringen aan haar kindertijd, ... Als ze in november 2011 de diagnose pancreaskanker krijgt, laat ze al haar gedachten de vrije loop op haar blog en dit tot haar overlijden in juli 2012. Dit boek is een bundeling van al haar blogjes.

Ik vind het echt bewonderenswaardig hoe Bibian open vertelt over alles wat haar en haar familie bezig houdt.     Met heel veel liefde vertelt ze over haar man en drie kinderen. Nu eens intens verdrietig, dan voorzichtig optimistisch en geestig, maar altijd heel persoonlijk. Na het lezen van dit boek zou je bijna wensen dat je deze bijzondere vrouw persoonlijk gekend had.

««««

Paniekspinnen
Bibian Harmsen