dinsdag 21 mei 2013

RECENSIE | Voor ik ga slapen - S.J. Watson

Elke ochtend als Christine wakker wordt zijn haar herinneringen opnieuw gewist. Haar geheugen is aangetast door een ernstig ongeluk. Elke ochtend moet iemand haar vertellen wie ze is. Hierdoor is ze volledig afhankelijk van haar man Ben, met wie ze al tweeëntwintig jaar getrouwd is. Dankzij haar dagboek, dat ze op advies van de dokter bijhoudt, ontdekt ze echter dat Ben haar niet alles vertelt.

Voor ik ga slapen is geen doorsnee thriller. Het hoofdpersonage gaat niet alleen op zoek naar een (vermeende) dader, maar ook naar zichzelf en naar haar verleden. Christine wordt iedere morgen weer wakker in een vreemd bed, naast een vreemde man. Iedere ochtend zijn al haar herinneringen uitgewist. Als lezer ga je iedere keer weer samen met Christine op zoek naar het verleden. Net als zij vraag je je af wat er realiteit is en wat ze verzonnen heeft.

Iedere dag stelt Christine zich dezelfde vragen. Dat zorgt ervoor dat de auteur vaak in herhaling lijkt te vallen en het maakt het verhaal hier en daar langdradig. Toch greep het personage van Christine me van in het begin bij de keel en ze liet me niet meer los. Je hebt medelijden met haar en je wilt haar wanhopig graag helpen om haar verleden te reconstrueren.

Al van in het begin voel je aan dat er iets niet klopt in het verhaal. Ik kon er zelf heel lang mijn vinger niet opleggen. Is Christine iets op het spoor wat het daglicht niet mag zien of is ze paranoïde aan het worden? Die beklemmende onderhuidse spanning bleef aanwezig tot de wel heel onverwachte ontknoping. Die ontknoping laat best lang op zich wachten en er is dus wel wat doorzettingsvermogen voor nodig.

Voor ik ga slapen is het knappe debuut van S.J. Watson en zeker één van de beste thrillers die ik de laatste tijd las. Het boek wordt op dit moment ook verfilmd met o.a. Colin Firth. Zeker iets om naar uit te kijken!

Score:
««««½

Voor ik ga slapen
Originele titel: Before I go to bed
S.J. Watson
ISBN 9789041422675
Aantal pagina's: 333
Uitgeverij: Anthos (2012)

12 opmerkingen:

  1. Ik kan me goed vinden in je recensie. Ik vond het een van de betere thrillers die ik heb gelezen, maar dat komt waarschijnlijk vooral doordat er ook een psychologische kant in zit, doordat Christine dus op zoek is naar zichzelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toen ik de eerste alinea las dacht ik: 'dat hebben we toch al gezien in een film', maar het blijkt dus anders te gaan. Lijkt me spannend !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welke film bedoel je? Die wil ik anders graag zien :-)

      Verwijderen
    2. 50 First Fates met Drew Barrymore en Adam Sandler, het is een Amerikaanse, komische, soms ook heel aandoenlijke, film over een meisje dat iedere ochtend haar geheugen kwijt is. Ze wordt dan wakker langs iemand die ze op dat moment helemaal niet kent. Ze lijdt aan een zeldzame hersenstoornis waardoor haar korte termijngeheugen iedere avond wordt gewist.

      Verwijderen
    3. Oh ja die ken ik wel. Dit boek is de thriller-versie ervan zeg maar.

      Verwijderen
    4. Maar de verfilming van dit boek is 'The American'. Niet 50 first dates.

      Verwijderen
  3. Dit lijkt me een erg spannend boek! Ik heb niet zoveel met (literaire) thrillers, maar misschien ga ik deze wel eens lezen omdat het geen normale thriller is :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is geen gewone whodunnit, dus misschien is het wel iets voor jou!

      Verwijderen
  4. Ik vond het ook een enorm goed boek. Leest als een trein, omdat je wilt weten wat er niet klopt in het verhaal. Ik kan me inderdaad ook wel vinden in de langdradige stukken. Ik heb dat, tijdens het lezen, ook een aantal keer gedacht.
    Ik ben ook wel benieuwd naar de verfilming van het boek.
    Het was eveneeens het eerste boek dat ik als 'dwarsligger' las. Ik denk dat het daarom ook zo vlot las.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vond het inderdaad heel goed boek. Het leest als een trein. Ik stoorde me inderdaad ook aan de herhaling, op sommige ogenblikken.
    Ik ben benieuwd naar de verfilming.

    BeantwoordenVerwijderen