vrijdag 24 mei 2013

RECENSIE | Vriend aan het front - Walter Flex

Tot een van de opmerkelijkste literaire erfenissen van de Eerste Wereldoorlog behoort Der Wanderer zwischen beiden Welten (1916) dat nu voor het eerst in Nederlandse vertaling verschijnt. De dichter en oorlogsvrijwilliger Walter Flex beschrijft in deze autobiografische novelle zijn vriendschap met Ernst Wurche, een theologiestudent die over oorlog, opoffering en Deutschtum en 'de nieuwe mens' al even verheven opvattingen koestert als de schrijver zelf. Het boek is een ode aan zijn vriend die in augustus 1915 aan het oostelijk front is omgekomen. Het biedt een verrassend, verhelderend beeld van de gemoedstoestand waarmee honderdduizenden Duitse jongeren ten strijde trokken. Door de vroegtijdige dood van de auteur in 1917 stond de novelle symbool voor de versmelting van de literatuur met het 'echte' leven, wat het werk zijn stormachtige doorbraak bezorgde. Het werd een houvast voor de frontsoldaat en na de oorlog werd het een cultboek van de jonge generatie, waarvan er meer dan 700 000 exemplaren werden verkocht.

Als je er over nadenkt is het gewoon absurd dat hele generaties jongemannen stonden te popelen om te gaan vechten toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak. Nog absurder wordt als je weet dat hele generaties jongemannen gesneuveld zijn voor niks. Dankzij Walter Flex krijgen we bijna 100 jaar later een beter zicht op wat deze jongens dreef. Net zoals velen met hem was Flex bang voor de op handen zijnde veranderingen in Duitsland en Europa. Ten oorlog trekken was voor zijn generatie de enige manier om alles bij het oude te houden.

Verwacht geen oorlogsgruwel of een accuraat ooggetuigenverslag, Walter Flex geeft ons een meer geromantiseerd beeld van de oorlog, van de kameraadschap en het idealisme. Ook de natuur neemt een belangrijke plaats in in zijn beleving.

Op de linker bladzijde lees je de originele Duitse tekst, rechts de Nederlandse vertaling. Ik ben zelf niet zo'n expert in Duits, zeker niet genoeg om dit soort boeken te lezen, maar ik heb af en toe wel eens gespiekt op de linker pagina. Vooral de gedichten komen veel beter over in het Duits.

««««

Vriend aan het front
Oorspronkelijke titel: Der Wanderer zwischen beiden Welten