zaterdag 29 juni 2013

RECENSIE | De leesclub voor het einde van het leven - Will Schwalbe

De leesclub voor het einde van het leven

In De leesclub voor het einde van het leven beschrijft Will Schwalbe de laatste maanden van het leven van zijn moeder, die kort daarvoor te horen heeft gekregen dat ze kanker heeft. Beiden hebben al van jongs af aan een grote liefde voor boeken. Ze vinden elkaar in gesprekken over boeken, die een aangename afleiding betekenen van de ziekte die het leven van Wills moeder steeds meer in beslag neemt. En zo vormt zich een bijzondere leesclub met slechts twee leden een moeder en een zoon. Moeder en zoon bespreken de meest uiteenlopende boeken: van De Hobbit van J.R.R. Tolkien tot Het jaar van magisch denken van Joan Didion, van de Bijbel tot Ian Mc-Ewans Aan Chesil Beach, van Stieg Larsson tot Thomas Mann. Zowel door het lezen van boeken als door het delen van hun leeservaringen vinden ze een manier om beter te kunnen omgaan met de naderende dood.

Dit boek trok vooral mijn aandacht door de opvallende titel. Een boek over een leesclub, dat kan niet tegenvallen. Het deed me onmiddellijk denken aan de film The Jane Austen Book Club, maar die vergelijking gaat helemaal niet op. De leesclub voor het einde van het leven is een hommage van een zoon aan zijn moeder en aan hun gezamenlijke passie voor boeken. Tijdens hun bezoekjes aan het ziekenhuis waar Mary Ann behandeld wordt voor alvleesklierkanker praten ze over het leven en over boeken. Ze vormen een leesclub met maar twee leden als het ware. Sommige boeken worden terloops vermeld, op andere wordt dieper ingegaan. Een paar van de boeken die besproken worden, heb ik zelf ook gelezen en dat vond ik extra leuk. De meeste boeken kende ik echter niet, maar dat stoorde me niet echt.

Ondanks het aangrijpende verhaal voelde ik nooit echt een band met de personages. Ik leefde wel mee met Mary Ann, maar ik leerde haar niet echt kennen in het verhaal. Ik hou ervan als personages tijdens het lezen bijna vrienden worden, maar Mary Ann en Will bleven gewoon personages. Heel jammer, want ze bestaan echt.

Will Schwalbe maakt een aantal rake observaties over lezen en over het leven in het algemeen. Dit boek maakt duidelijk wat boeken teweeg kunnen brengen in een mensenleven. Ze zijn meer dan alleen maar leesvoer of een makkelijk tijdverdrijf, ze brengen mensen samen.

De leesclub voor het einde van het leven is een boek waarin alle aspecten van het leven (en het einde daarvan) aan bod komen. Het gaat over de liefde voor boeken én voor het leven!

«««½

Oorspronkelijke titel: The end of your life book club