zaterdag 8 juni 2013

RECENSIE | Een lied voor Achilles - Madeline Miller

Een lied voor Achilles

De legende begint... Patroclus is een jonge prins, verbannen naar het koninkrijk van Phthia om daar op te groeien met godenzoon Achilles. Achilles is sterk, mooi, een gouden kind: alles wat Patroclus niet is. Maar ondanks hun verschillen raken de jongens innig bevriend, en hun band wordt sterker naarmate ze ouder worden. Dit tot verdriet en woede van Achilles' moeder Thetis, een wrede zeegodin die een hekel heeft aan stervelingen. Als duidelijk wordt dat Helena van Sparta is ontvoerd en alle Griekse mannen verplicht zijn om haar eer te wreken en Troje te belegeren, sluit Achilles zich aan bij het leger, verblind door de belofte van roem. Patroclus, verscheurd door liefde voor en angst om zijn vriend, gaat met hem mee. Zij weten niet dat het lot hen tot het uiterste zal testen en hun zal vragen om een verschrikkelijk offer.

Waar de oorspronkelijke Ilias een echt gevechtsepos is waar moed en mannelijkheid centraal staan, is Een lied voor Achilles een aandoenlijke roman waar de liefde tussen Patroclus en Achilles de hoofdrol speelt. Madeline Miller beschrijft hun liefde op een heel zinnelijke en intense manier, vrouwelijk bijna. Ze blijft heel dicht bij het oorspronkelijke verhaal, maar geeft er toch een heel eigen invulling aan.

Het verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van Patroclus, de levensgezel van überheld Achilles. Door dit vertelstandpunt krijg je een heel persoonlijke benadering van de gebeurtenissen, alsof je er zelf bij was. Dit effect wordt nog versterkt door het levendige taalgebruik. Ik waande me in Griekse paleizen en op verlaten stranden.

Het was al van mijn schooltijd geleden dat ik nog een boek over de Klassieke Oudheid las. Toch heeft dit boek meer indruk op mij gemaakt dan alle andere klassieke verhalen die ik toen gelezen heb. Ik heb er best lang over gedaan om dit boek uit te lezen. Na een aantal bladzijden had ik iedere keer de tijd nodig om alles te laten bezinken. Dit is geen boek dat je even uitleest op een zondagnamiddag, hier moet je extra lang van genieten!

Een lied voor Achilles is een verfrissende ervaring voor lezers die het verhaal al kennen en een nieuwe wereld die opengaat voor hen die nog niet bekend zijn met de Ilias.

««««

Een lied voor Achilles